Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie – Jeep – może wkrótce zmienić właściciela. Chęć nabycia amerykańskiej legendy wrazili właśnie Chińczycy!
Jeep, który – przynajmniej w USA – nie ma ostatnio dobrej prasy (głośne wpadki jakościowe) jest obecnie własnością Fiat Chrysler Automobiles. Marka budzi jednak coraz większe zainteresowanie chińskiego koncernu Great Wall – siódmego co do wielkości producenta samochodów w Chinach!
Prezes Great Wall - Wang Fengying – zadeklarowała niedawno, że chce stworzyć największy na świecie koncern produkujący suvy. Obecnie aż 933 tys. z całkowitej produkcji 1,1 mln aut Great Wall (dane za 2016 rok) stanowią właśnie auta tego typu. Mimo światowych aspiracji Chińczykom – z nielicznymi wyjątkami (np. Rosja) - trudno przebić się na zagraniczne rynki. Pozyskanie Jeepa, którego wizerunek na całym świecie jednoznacznie kojarzony jest z pojazdami terenowymi, mógłby być wytrychem do Ameryki i Europy. W samych tylko Stanach Zjednoczonych marka dysponuje siecią 2400 punktów dealerskich.
W oficjalnym komunikacie służby prasowe Fiat Chrysler Automobiles zaprzeczyły, by strony prowadziły rozmowy w sprawie sprzedaży Jeepa lub jakiejkolwiek innej marki z Great Wall. Rzecznik prasowy chińskiego koncernu potwierdził jednak, że firma „pośrednio” wyraziła chęć zakupu marki, ale nie złożyła jeszcze żadnych konkretnych propozycji. Zdecydowana reakcja Great Wall na słowa przedstawicieli Fiat Chrysler Automobiles sugeruje jednak, że Chińczycy traktują swoje deklaracje bardzo poważnie.
Prezes FCA – Sergio Marchionne – już wcześniej deklarował możliwość „wyłączenia” z koncernu niektórych marek. Od dłuższego czasu mówi się chociażby o wydzieleniu Alfy Romeo czy Maserati. Z drugiej strony Jeep wydaje się obecnie najwartościowszą częścią Fiat Chrysler Automobiles, a jego wartość – biorąc pod uwagę liczbę punktów dealerskich i ugruntowany wizerunek – przekraczać może wartość całego koncernu FCA!