Już za miesiąc na salonie samochodowym w Genewie Citroen zaprezentuje oficjalnie nowego crossovera o nazwie C4 Cactus. W naszym serwisie już dziś możecie zapoznać się z tym samochodem.
Citroen C4 Cactus
C4 Cactus stanowi pewne zaskoczenie. Auto niemal nie zmieniło się w stosunku do zaprezentowanego w zeszłym roku prototypu o tej samej nazwie. To odważny ruch Francuzów, ale czy spotka się z uznaniem ze strony klientów? Citroen C4 Cactus ma stanowić alternatywę dla klasycznych (by nie powiedzieć: nudnych) samochodów kompaktowych. Auto ma być równie funkcojonalne, a jednocześnie przyciągać atrakcyjną, odważną stylizacją.
Citroen C4 Cactus
Samochód ma typowo kompaktowe wymiary, długość nadwozia to 4,16 m, szerokość to 1,73 m, a wysokość - 1,48 m. Technicznie Cactus bazuje oczywiście na klasycznym C4, nie jest więc niespodzianką, że oba pojazdy mają identyczny rozstaw osi, który wynosi 2,60 m. Również pojemność bagażnika nie odbiega od kompaktowej średniej i wynosi 358 litrów.
Sporym osiągnięciem francuskich inżynierów jest natomiast obniżenie masy. C4 Cactus jest aż o 200 kg lżejszy od klasycznego C4.
Citroen C4 Cactus
Ciekawym rozwiązaniem, dotąd nie spotykanym w samochodach, są tzw. powietrzne zderzaki (airbump). Są to wykonane z tworzywa zwanego TPU (termoplastyczny elastomer poliuretanowy) komory powietrzne widoczne na drzwiach i zderzakach. Nie wchodząc w chemiczne szczegóły, TPU to materiał niezależnie od temperatury elastyczny, trudnościeralny, odporny na odkształcenia i inne uszkodzenia mechaniczne.
Citroen C4 Cactus
W C4 Cactus zderzaki te pełnią nie tylko rolę ochronną (koniec z obijaniem przez drzwi innych samochodów), ale również są elementem stylizacyjnym, dzięki czemu można je będzie zamówić w jednym z czterech kolorów (czarnym, szarym, piaskowym i czekoladowym). Personalizując samochód będzie można wybierać również spośród dziesięciu kolorów nadwozia i trzech - wnętrza.
Citroen C4 Cactus
Samo miejsce pracy kierowcy ma minimalistyczny wygląd. We wnętrzu znajdziemy dwa monitory, ale np. brak środkowego tunelu. Mniejszy ekran, umieszczony za kierownicą dostarcza wszystkich najważniejszych informacji (jak prędkość czy obroty silnika). Drugi, dotykowy, o średnicy 7 cali umieszczony został na środku i służy m.in. do sterowania klimatyzacją, radiem, nawigacją czy telefonem. Oba ekrany stanowią wyposażenie standardowe.
Citroen C4 Cactus
Ciekawym rozwiązaniem przeniesionym z prototypu są... połączone przednie fotele oraz poduszka powietrzna pasażera, którą umieszczono pod sufitem, nad szybą.
Niewiele wiadomo na razie o silnikach, jakie znajdą zastosowanie w C4 Cactus. Citroen informuje na razie tylko o oszczędnej wysokoprężnej jednostce napędowej, która średnio w cyklu pomiarowym ma zużywać 3,1 l oleju napędowego na 100 km. Więcej szczegółów technicznych poznamy podczas genewskiej premiery.
Citroen C4 Cactus trafi do salonów latem.