chceauto.pl
x

Citroen Xsara I 2.0 HDI 90 KM

Citroen Xsara I 2.0 HDI 90 KM
Katalog samochodów
Zobacz porównaniedodaj do porównania
Oceń to auto
Oceń ten samochód jako pierwszy!
Rok produkcji
1999
Średnia cena
4 000 zł
Nadwozie
kombi
Skrzynia
ręczna
Napęd
przedni
Średni przebieg
Dostępność auta
trudno kupićSporadycznie pojawiają się pojedyncze ofertyłatwo kupić
Pojemność
1997 cm3
Silnik
diesel

OSIĄGI Silnik z turbosprężarką Silnik z bezpośrednim wtryskiem

Moc
90 KM
0-100 km/h
13.3 s.
V max
181 km/h

KOSZTY

Spalanie
5.2 l oleju napędowego na 100 km (średnie rzeczywiste zużycie paliwa)
Koszt przejechania 100 km
33 zł

SERWIS

Bezawaryjność
bardzo awaryjnyAwaryjność nie odbiega od średniej, można zaryzykowaćmało awaryjny
Koszt serwisu
drogiDramatu nie ma, wiadomo, że auto kosztuje tani

BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT Czy bezpieczeństwo jest ważne?

Bezpieczeństwo
mało bezpiecznyNie jest źle, ale dobrze też nie... bezpieczny euroncap
Segment
C
Bagażnik
517 litrówRodzina będzie zachwycona, będzie można zabrać dosłownie wszystko!
Ryzyko kradzieży
dużeMożna zostawiać auto otwarte, z kluczykami, a i tak nikt nie weźmie małe

Citroen Xsara I 2.0 HDI 90 KM - GALERIA ZDJĘĆ

Citroen Xsara I 2.0 HDI 90 KMCitroen Xsara I 2.0 HDI 90 KMCitroen Xsara I 2.0 HDI 90 KMCitroen Xsara I 2.0 HDI 90 KM

Citroen Xsara I 2.0 HDI 90 KM

Citroen Xsara

Xsara weszła do produkcji w 1997 roku, w 2001 poddano ją niewielkiemu liftingowi. Cztery lata później samochód został zastąpiony przez model C4. Xsara to następca modelu ZX, po którym odziedziczyła część jednostek napędowych oraz zawieszenie (samoskrętna belka tylna). Chociaż to ostatnie nie wykorzystuje typowych dla Citroena elementów hydropneumatycznych zapewnia bardzo dobry komfort jazdy i niezłe właściwości jezdne.

Citroen Xsara to idealna propozycja dla młodej rodziny lub singla ceniącego komfort i niewielkie koszty eksploatacji. Wnętrze oferuje całkiem sporo miejsca i jest przytulne (np. welurowa tapicerka). Narzekać można jedynie na jakość plastików które niekiedy... potrafią zostać w ręce.

Podobnie, jak w innych Citroenach z samoskrętną belką tylną należy zwrócić uwagę, czy koła tylne nie odstają od pionu - naprawa może kosztować nawet tysiąc złotych. Polskich dróg nie tolerują również łączniki stabilizatorów oraz tuleje wahaczy, na szczęście ceny tych podzespołów są raczej przystępne, a wymiana niezbyt skomplikowana.

Uważać należy na multipleksową instalację elektryczną, która nie znosi eksperymentów (podpięcie „na krótko” radia, bez wykorzystania specjalnych przejściówek może spowodować np. usterkę poduszek powietrznych!).

Mogą pojawić się również wycieki oleju oraz usterki cylinderków hamulcowych.

Samochód nie jest jednak zbyt awaryjny, trzy gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP to wynik do zaakceptowania. Uwagę warto zwrócić na auta z silnikami 1.9 D. Osiągi będą co prawda marne, ale pozbawiona turbosprężarki jednostka jest bezawaryjna, niewrażliwa na jakość paliwa i mało pali.

Citroen Xsara I

Xsara zastąpiła w ofercie Citroena model ZX. Podobnie ja on, samochód stoczyć miał rynkową batalię z "królem segmentu aut kompaktowych" - Volkswagenem Golfem. Auto zjednywało sobie klientów głównie przestronnym, dobrze wyposażonym wnętrzem i wysokim komfortem resorowania. W przeciwieństwie do większych modeli - Xantia czy XM - w zawieszeniu Xsary nie stosowano elementów hydropneumatycznych.

Silnik

Nowoczesne turbodiesle oferują dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, ale w przypadku awarii jej usunięcie jest z reguły bardzo drogie. Na szczęście, na rynku wtórnym nie brakuje pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, których obsługa nie powinna być zabójcza dla portfela. Jednym z motorów, które śmiało polecić można osobom szukającym oszczędności jest francuski silnik 2,0 HDI. Silnik zadebiutował w drugiej połowie 1998 roku. Jednostka o oznaczeniu kodowym DW10ATED trafiała początkowo pod maskę Peugeota 406. Motor trafiał również m.in. do Citroenów Xantia, Xara czy Xara Picasso. Konstrukcja bazowała na bardzo chwalonym przez użytkowników silniku Diesla o pojemności 1,9 l, który przez pewien czas montowany był np. do Poloneza. Wyposażona w ośmozaworową głowicę (jeden wałek rozrządu) i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek jednostka rozwijała moc 109 KM, niedługo po debiucie koncern PSA zaczął również stosować jej słabszą, 90-konną odmianę (oznaczenie kodowe DW10TD), w której montowano prostszą turbosprężarke o stałej geometrii. Śmiało powiedzieć można, że jest to jeden z lepszych silników wysokoprężnych wysokoprężnych początku lat dwutysięcznych. W układzie zasilania zastosowano wysokociśnieniowy, bezpośredni wtrysk typu Comman Rail pierwszej generacji wykorzystujący stosunkowo trwałe, elektromechaniczne wtryskiwacze. Jeśli nie zależy nam na osiągach lepiej wybrać słabszą odmianę o mocy 90 KM. Jej zaletą jest nie tylko łatwiejsza w naprawach turbosprężarka o stałej geometrii łopatek, ale też brak drogiego w naprawach dwumasowego koła zamachowego. Z perspektywy kosztów eksploatacji na plus należy też zapisać brak filtra cząstek stałych. Mocniejsza jednostka o mocy 109 KM zapewnia zdecydowanie lepszą dynamikę i wyższą kulturę pracy, ale jej serwisowanie będzie droższe. Dwumasowe koła zamachowe ogranicza ilość drgań przenoszonych do kabiny, ale jego naprawa (po ok. 150-200 tys. km) to koszt od 700 zł (jeśli zdecydujemy się na element regenerowany) do ok... 2500 zł (gdy pokusimy się o nowe koło i sprzęgło). Na szczęście, w przypadku silnika 2,0 HDI lista usterek nie jest długa. W początkowym okresie występowały częste problemy z tłumikiem drgań skrętnych, czyli wyposażonym w specjalną gumową „poduszkę” kołem pasowym wału korbowego. Element ten rzadko kiedy wytrzymywał więcej niż 50 tys. km, usterka często kończyła się unieruchomieniem auta. Francuzi szybko przeprojektowali ten element i dziś, nawet zamienniki, wytrzymują przeważnie około 100 tys. km. Z uwagi na zastosowanie wtrysku typu Common Rail na usterki narażone są wtryskiwacze i pompa wtryskowa (często psuje się np. zawór wysokiego ciśnienia, co powoduje problemy z odpalaniem). Z uwagi na popularność silnika, przy naprawach układu wtryskowego radzimy rozważyć zakup części używanych. Regeneracja pompy wtryskowej pochłonąć może nawet 2 tys. zł - sprawny, używany element kupimy już za 300-400 zł. To samo dotyczy również wtryskiwaczy. Koszt używanego to ok. 200 zł. Przy zakupie części pamiętajmy, że wersje 109 KM i 90 KM różniły się układem wtryskowym. W pierwszej znajdziemy wtryskiwacze marki Bosch, w drugiej Siemens. Do typowych usterek, jak w przypadku większości turbodiesli, zaliczyć można problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGR, przepływomierzem czy dwumasowym kołem zamachowym. Na szczęście usterkę stosunkowo łatwo zdiagnozować, a ceny części i robocizny nie szokują. Na wyższe koszty przygotować się muszą jedynie właściciele vanów – Citroenów: Evasion i C8 oraz Peugeotów: 806 i 807. W przypadku tych samochodów, silniki 2,0 HDI o mocy 109 KM sprzęgane były z szesnastozaworowymi głowicami.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2013-07-23

Wersje

ROCZNIKI

Używane: Citroen C42012-08-23Szukasz Diesla? To musisz wiedzieć o 2,0 HDI 90/109 KM2012-06-27

Citroen Xsara CRASHTEST

Citroen Xsara I 2.0 HDI 90 KM - PODOBNE SAMOCHODY

Volvo V40

Volvo V40

1.9 TD 90 KM diesel1999kombiręcznaprzedni
cena średnia 4 000 zł
OCENY
Dostępność
Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

1.9 TDI 90 KM diesel1999kombiręcznaprzedni
cena średnia 5 000 zł
OCENY
Dostępność
Opel Astra

Opel Astra

2.0 DI 82 KM diesel1999kombiręcznaprzedni
cena średnia 4 000 zł
OCENY
Dostępność
Skoda Octavia

Skoda Octavia

1.9 TDI 90 KM diesel1999kombiręcznaprzedni
cena średnia 9 000 zł
OCENY
Dostępność
Ford Focus

Ford Focus

1.8 TDDI 90 KM diesel1999kombiręcznaprzedni
cena średnia 3 000 zł
OCENY
Dostępność
Ford Escort

Ford Escort

1.8 TD 90 KM diesel1999kombiręcznaprzedni
cena średnia 4 000 zł
OCENY
Dostępność

Citroen Xsara I 2.0 HDI 90 KM Opinie i komentarze

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS