chceauto.pl
x
Wysokociśnieniowy wtrysk w silnikach Diesla

Wysokociśnieniowy wtrysk w silnikach Diesla

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2009-10-08 Opinie
Do połowy lat dziewięćdziesiątych producenci nie przejmowali się za bardzo rozwojem silników wysokoprężnych. Jednostki te nie grzeszyły więc ani osiągami, ani też kulturą pracy. Miały po prostu bezawaryjnie przejeżdżać setki tysięcy km, chociażby jako taksówki.
Przedstawiciele tej kategorii – pozbawieni elektronicznych układów sterujących z rzędową lub rotacyjną pompą wtryskową bez problemu wytrzymywali 500 tys km bez remontu. Trzeba jednak pamiętać, że silnik o pojemnościach 2 litrów rozwijały wówczas 60-75 KM.

Później jednak – za sprawą Fiata, który opracował przełomowy system wtrysku typu Common Rail – silniki Diesla przeżyły prawdziwy renesans. Stały się dużo cichsze, lepiej wyważone, dynamiczne i oszczędne. W czasie, gdy większość producentów przestawiła się na system Common Rail (wysokociśnieniowa pompa, wspólna szyna wyrównująca ciśnienie i elektronicznie sterowane wtryskiwacze) niemieccy inżynierowie opracowali tzw. pompowtryskiwacze. System był bardziej skomplikowany (specjalnie przeprojektowane głowice) i pracował mniej kulturalnie niż Common Rail (charakterystyczne klekotanie) ale przy zachowaniu dobrych osiągów (wysoki moment obrotowy) zużywał jeszcze mniej paliwa.

Niestety, zaawansowana technika (dwumasowe koło zamachowe, zawory recyrkulacji spalin, wysokociśnieniowe wtryskiwacze) nie jest już tak niezawodna, jak poprzednie diesle. Nowoczesne silniki wysokoprężne są wrażliwe na jakość oleju napędowego (któremu w Polsce często bliżej do wody niż ropy), wymagają też rygorystycznego przestrzegania terminów wymiany oleju.

Dlatego właśnie inwestycja w nowoczesnego Diesla, który kusi dobrymi osiągami i niewielkim zużyciem paliwa powinna być poprzedzona chłodną kalkulacją. Pamiętajmy - oszczędności na paliwie potrafią odbić się czkawką w serwisie, gdy współpracy odmówią pompowtryskiwacze lub dwumasowe koło zamachowe! Koszt naprawy rzadko jest wówczas niższy, niż 5 tys. zł.

Opinie i komentarze na temat artykułu

przemo2000x
3 maja 2011
to prawda dla polaka starszy diesel mam takiego 1,9 bez turbo dla mnie rewelacja zużycie paliwa na poziomie4,5 ponad 1000km na zbiorniku na spokojną jadęwystarczy był taki w citroenie bx mimo 20 lat spisuje się super mało kosztuje prosta obsługa nawet posiada system dopalania spalin wogóle nie kopci wiwa france

Zobacz także

TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy

TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy 2023-06-15

Marka SsangYong nie miała łatwej historii. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku kojarzona była z (delikatnie mówiąc) nie najlepszej jakości samochodami, w 2020 roku globalny kryzys doprowadził ją na skraj bankructwa i upadłości. Firmę uratował...
TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował?

TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował? 2023-06-01

Land Rover Defender znany jest niemal wszystkim, będąc jedną z najbardziej charakterystycznych terenówek w historii motoryzacji. Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w 1983 roku i zakończono dopiero w 2016 roku. Choć w tym czasie przeprowadzono...
TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji

TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji 2023-05-15

Obecna gama limuzyn Mercedesa zaprojektowana została w myśl wspólnej koncepcji stylistycznej, przez co Klasa C, E i S dla osoby niezorientowanej w tym temacie nie będzie wcale aż tak łatwa do rozróżnienia. Może się wydawać, że dla klientów Klasy C...
Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu

Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu 2022-12-13

Druga, czyli najnowsza, generacja Volvo XC90 wprowadzona została na rynek w 2014 roku i od tego momentu wizualnie przeszła tylko delikatne odświeżenie w 2019 roku. Model stał się jednym z głównych filarów sprzedaży szwedzkiego producenta i przekonał...
Fiat, Jeep i Alfa Romeo rezygnują z diesli

Fiat, Jeep i Alfa Romeo rezygnują z diesli 2018-06-05

Koncern Fiat Chrysler Automobiles to kolejny producent, który dołącza do grona firma zapowiadających całkowitą rezygnację ze stosowania silników wysokoprężnych.Prezes FCA, Sergio Marchionne podczas specjalnego spotkania z inwestorami, które odbyło...
Volkswagen rozpoczyna naprawę silników TDI

Volkswagen rozpoczyna naprawę silników TDI 2016-02-02

Zgodnie z zapowiedziami Volkswagen rozpoczął akcję naprawczą samochodów z silnikami wysokoprężnymi serii EA189, w których znajdowało się oprogramowanie fałszujące emisję tlenków azotu.Na początek koncern zajmie się silnikami 2.0 TDI. Nieco...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS