Mija właśnie ćwierć wieku od debiutu pierwszej serii Mercedesa SLK. Produkcyjna odsłona SLK – typoszereg R170 - zadebiutowała w kwietniu 1996 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Turynie.
Mercedes SLK typoszeregu R170
Nowy sportowy wóz idealnie pasował do swoich czasów: otwarte dwumiejscowe samochody przeżywały wówczas prawdziwy renesans. W Europie Zachodniej roczna liczba rejestracji aut z tego segmentu wzrosła z 11 300 w 1992 roku do 98 500 w roku 1995!
SLK znacząco przyczynił się do boomu na otwarte samochody, panującego w latach 90. i 2000. Przez pewien czas był nawet najlepiej sprzedającym się modelem ze składanym metalowym dachem na niemieckim rynku.
Mercedes SLK typoszeregu R170
Prototyp bazował na projekcie Michaela Mauera (pokazany w Turynie w 1994 roku) i był bardzo zbliżony do późniejszej wersji seryjnej. Model Mauera, z krótkimi nawisami karoserii oraz stosunkowo długim rozstawem osi, wyróżniał się licznymi stylowymi akcentami, począwszy od pokrywy silnika z muskularnymi wybrzuszeniami aż po charakterystycznie wyprofilowaną tylną pokrywę. Drugi koncepcyjny model, pokazany w Paryżu jesienią 1994 roku, miał nie tylko dach vario, ale także kokpit o unikalnej stylizacji. Zaprezentowany w 1996 roku seryjny SLK przyciągał uwagę kolorowymi dodatkami w kabinie oraz paletą jaskrawych odcieni nadwozia.
Mercedes SLK typoszeregu R170
Inżynierowie Mercedes zrewolucjonizowali koncepcję składanego dachu. ”Top” ze stalowo-szklanych paneli ”znikał” pod pokrywą bagażnika odchylaną do tyłu. Dzięki temu tył nadwozia mógł być krótki, a miejsce na bagaż pozostawało nawet w przypadku złożonego dachu.
Za proces otwierania i zamykania odpowiadał elektrohydrauliczny system korzystający z pięciu cylindrów hydraulicznych. Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej 30 prototypów musiało przejść proces otwierania i zamykania po 20 000 razy każdy. W przypadku około 10-letniej eksploatacji odpowiadało to otwieraniu i zamykaniu dachu sześć razy dziennie. Obsługa nie nastręczała trudności: naciśnięcie przełącznika na konsoli środkowej zamieniało SLK z coupé w roadstera – lub odwrotnie – w 25 sekund.
Mercedes SLK typoszeregu R170
Na szczególną uwagę zasługuje koncepcja bezpieczeństwa SLK, która w swoim czasie wyznaczała klasowe standardy. Ochronę podróżujących w przypadku dachowania zapewniały dwa solidne pałąki przeciwkapotażowe oraz słupki A z rurowymi wzmocnieniami. SLK był seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne, napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa. Nowo opracowana elipsoidalna przegroda, która stanowiła element konstrukcji przodu samochodu, pozwalała zwiększyć obszar deformacji w przypadku zderzenia czołowego i ograniczyć ryzyko zmniejszenia przestrzeni na nogi.
Początkowo roadster był oferowany w wersjach SLK 200 (136 KM) oraz SLK 230, z mechanicznym doładowaniem (193 KM). Po liftingu przeprowadzonym w 2000 roku do oferty dołączyły sześciocylindrowe odmiany SLK 320 (218 KM) i SLK 32 AMG (354 KM).
Mercedes SLK typoszeregu R170
Pierwszy SLK zapoczątkował małą, ale prestiżową tradycję: w styczniu 2004 r. Mercedes-Benz zaprezentował nową generację modelu – serię R 171. Kluczową innowacją nowej generacji był opcjonalny układ AIRSCARF, który po raz pierwszy na świecie doprowadzał ciepłe powietrze do otworów pomiędzy oparciem fotela a zagłówkiem, w okolice szyi podróżujących. W połączeniu ze standardowym wiatrołapem pozwalało to na komfortową jazdę z otwartym dachem nawet przy niskich temperaturach powietrza. W 2010 roku zadebiutowała trzecia generacja SLK (R 172), sześć lat później przemianowana na ”SLC”. Ten ostatni model wytwarzano do 2020 roku.