Dacia Bigster to kompletnie nowy SUV, pozycjonowany w segmencie kompaktowym, a więc o rozmiar większy od nowej Dacii Duster. Samochód został zaprezentowany w październiku 2024 roku na salonie w Paryżu. Auto oparto na prototypie Bigster Concept, który pokazano w styczniu 2021 roku. Dacię Bigster można już zamawiać w polskich salonach. Z tej okazji poznaliśmy ceny tego kompaktowego SUV-a i w porównaniu do konkurencji wydają się one całkiem atrakcyjne.
- Dacia Bigster. Nadwozie
- Dacia Bigster. Układy napędowe
- Dacia Bigster. Wersje wyposażenia
- Dacia Bigster. Ceny
Dacia Bigster. Nadwozie
Stylistycznie Bigster wyraźnie nawiązuje do Dustera nowej generacji, ale jest od niego większy. Bigster ma 457 cm długości, 181 cm szerokości i 171 cm wysokości. Rozstaw osi mierzy dokładnie 270 cm, a więc o 4,3 cm więcej niż w Dusterze i z tej przestrzeni będą się cieszyć głównie pasażerowie na tylnej kanapie. Natomiast długość całkowita Bigstera jest aż o niemal 23 cm większa niż długość Dustera. Oba modele mają natomiast zbliżoną szerokość (co może zaskakiwać) i wysokość (Bigster góruje nad Dusterem o 1 cm).
Większa długość nadwozia przekłada się na pojemność bagażniak. 667 litrów Bistera to aż o 150 litrów niż oferuje bagażnik Dustera.
Dacia Bigster
Dacia Bigster. Układy napędowe
Bigster jest wyposażony w szereg układów napędowych, wszystkie zelektryfikowane, a niektóre całkowicie nowe.
Dostępny po raz pierwszy w gamie Dacii na tym poziomie mocy, układ napędowy TCe 140 stanowi rozwinięcie 130-konnego układu Dustera. Napęd ten łączy trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 z 48-woltowym układem mild hybrid. Silnik ten współpracuje z manualną skrzynią 6-biegową.
Dacia Bigster
Co ważne, Bigster będzie też dostępny z fabryczną instalacją LPG. Samochód z tym napędem nazywa się Bigster ECO-G 140 i jest wyposażony właściwie w ten sam 140-konny napęd co wersja TCe. Auto posiada jednak nie tylko 50-litrowy bak na benzynę, ale również 49-litrowy zbiornik gazu LPG wmontowany w podłogę, dzięki czemu pojemność bagażnika nie spada. Auto z LPG również posiada 48-woltowy system mild hybrid.
Dacia Bigster jest równocześnie pierwszym samochodem Grupy Renault wyposażonym w nowy hybrydowy układ napędowy (tzw. pełną hybrydę, bez możliwości ładowania). Taki samochód posiada benzynowy silnik 1.8 oraz silnik elektryczny o mocy 50 KM. Moc systemowa wynosi 155 KM, samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynią biegów i dostępny od wersji wyposażenia Expression.
Dacia Bigster
Uzupełnienie oferty stanowi Dacia Bigster TCe 130 4x4. Samochód posiada ten sam napęd z silnikiem 1.2 i miękką hybrydą, przy czym moc wynosi 130 KM. Silnik współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią biegów i napędza wszystkie koła. Wprowadzony wraz z modelem Duster, ten układ napędowy jest dostępny od wersji wyposażenia Essential.
Dacia Bigster. Wersje wyposażenia
Dacia Bigster jest dostępna w czterech wersjach: Essential, Expression i dwóch topowych o różnym wyposażeniu ale niemal tej samej cenie: Extreme i Journey.
Extreme jest stworzony dla entuzjastów outdooru z panoramicznym szyberdachem, modułowymi relingami dachowymi, łatwą w czyszczeniu syntetyczną tapicerką Microcloud i gumowymi dywanikami.
Dacia Bigster
Journey jest bardziej "stylowa", z tapicerką siedzeń o zwiększonym komforcie, elektrycznie sterowanym fotelem kierowcy i elektrycznie otwieraną klapą bagażnika w standardzie.
Nowy kolor nadwozia Niebieski Indigo i opcjonalne dwukolorowe nadwozie (w wersjach Extreme i Journey) są dostępne wyłącznie dla modelu Bigster.
Dacia Bigster
Dacia Bigster. Ceny
Ceny Dacii Bigster zaczynają się od 99 900 zł. Na tyle wyceniono bazową wersję Essential z hybrydą typu mild o mocy 140 KM. Dopłata do auta z instalacją LPG wynosi zaledwie 1300 zł (101 200 zł), natomiast 130-konna odmiana z napędem 4x4 kosztuje 110 400 zł.
Auto w wersji Essential posiada m.in. manualną klimatyzację, kamerę cofania, 7-calowy ekran cyfrowych zegarów, 10,1-calowy ekran dotykowy i szereg systemów asystujących kierowcy.
Dacia Bigster
Ceny Dacii Bigster Expression zaczynają się od 107 400 zł (z LPG - 108 700 zł, a w wersji 4x4 - 117 900 zł). Od tego właśnie poziomu dostępna jest pełna hybryda o mocy 155 KM, takie auto kosztuje równe 124 tys. zł. W wersji Expression Bigster posiada już automatyczną klimatyzację, dzieloną kanapę tylną, elektrycznie składane lusterka i automatyczny hamulec postojowy.
Ceny uterenowionej wersji Extreme zaczynają się od 116 110 zł z napędem TCe 140, a w wersji LPG auto kosztuje 117 400 zł. Za pełną hybrydę trzeba zapłacić 132 700 zł, a wersję 4x4 - 126 600 zł. Bigster posiada panoramiczny, elektryczny dach, 10-calowy kolorowy ekran zegarów, ładowarkę indukcyjną, system bezkluczykowego dostępu i bardziej zaawansowany system Media Nav.
Z kolei za Bigstera Joourney trzeba zapłacić 115 700 zł w wersji TCe 140 i 117 700 zł w wersji LPG oraz 132 300 zł z pełną hybrydą. Ta odmiana nie jest dostępna z napędem 4x4. Samochód posiada elektryczną klapę bagażnika, 10-calowy kolorowy ekran zegarów, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, dostęp bezkluczykowy, ładowarkę indukcyjną i 18-calowe koła.