chceauto.pl
x
Do miasta. Stylowa i niedroga

Do miasta. Stylowa i niedroga

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2011-05-16
W Tychach rozpoczęła się produkcja Lancii Ypsilon trzeciej generacji. W tym roku polską fabrykę opuści około 50-60 tys. egzemplarzy tego auta, docelowo zdolność produkcyjna ma wynosić 100-120 tys. sztuk rocznie.

Nowa Lancia Ypsilon zbudowana została na płycie podłogowej fiata 500. Samochód ma 3,84 m długości, 1,67 m szerokości i 1,51 m wysokości przy rozstawie osi 2,39 m. Po raz pierwszy w historii nadwozie Lancii Ypsilon jest pięciodrzwiowe.

Oferta silnikowa będzie obejmować cztery jednostki. Podstawowa ma 4 cylindry, 1.2 l pojemnosci i 69 KM mocy. Ciekawie zapowiada się doładowany, dwucylindrowy silnik Twinair o pojemności 0,9 l i mocy 85 KM. Ponadto w ofercie znajdzie się wysokoprężny silnik 1.3 Multijet o mocy 95 KM oraz 69-konny silnik 1.2 z fabryczną instalacją gazową.



Lancia Ypsilon I generacji
Lancia Ypsilon I generacji
Historia Lancii Ypsilon sięga 1996 roku. To wówczas zadebiutowała pierwsza generacja tego pojazdu, która zastąpiła niezbyt popularny w Polsce model Y10. Trzydrzwiowe nadwozie tego auta zabudowano na płycie podłogowej pierwszej generacji Fiata Punto. Wspólne były również jednostki napędowe, tyle tylko, że dla Ypsilona zarezerwowane były te mocniejsze o pojemnościach od 1.2 l. do 1.4 l. Pierwsza generacja produkowana była do 2003 roku, kiedy to na rynku pojawiło się kolejne wcielenie modelu.



Samochody pierwszej serii cierpią na kilka typowych dla Fiatów niedomagań. Szybko wybija się - zwłaszcza tylne - zawieszenie (amortyzatory, wahacze, łożyska). Auta narażone są też na wycieki z silnika i zespołu napędowego. Podobnie jak w Dedrze czy Fiacie Siena szybki przejazd przez kałużę może się okazać zabójczy dla alternatora. Przy przebiegu powyżej 100 tys. km wymiany zaczynają się też domagać poduszki silnika i skrzyni biegów. Warto poszukać egzemplarzy wyposażonych we wspomaganie kierownicy, bo manewrowanie w zatłoczonym mieście wymaga nieco siły. Podobnie, jak w przypadku innych Lancii za niewielkie pieniądze otrzymujemy niepowtarzalny styl, wysoki komfort oraz niezłe wyposażenie. Trzeba jednak brać pod uwagę, że lista drobnych, acz dokuczliwych (na szczęście raczej tanich do usunięcia) usterek może być dłuższa niż u innych producentów.



Lancia Ypsilon II generacji
Lancia Ypsilon II generacji
Druga generacja Ypsilona trafiła do sprzedaży w 2003 roku i produkowana była do 2011 roku. Tym razem do budowy auta wykorzystano płytę podłogową Punto drugiej generacji. Samochód nie cierpi na poważne przypadłości. Czasami daje jednak o sobie znać fiatowska jakość niektórych podzespołów (dotyczy to np. plastików we wnętrzu). Silniki i skrzynie biegów należą raczej do bezawaryjnych, jeśli nie liczyć wycieków oleju. Typowe usterki dotyczą jedynie przejętego z Punto zawieszenia (wahacze, końcówki drążków), które nie jest zbyt odporne na nasze drogi. Również i w tym modelu występują problemy z pękającymi obudowami alternatorów (które z racji umiejscowienia narażone są na częsty kontakt z wodą). Na szczęście pokrewieństwo z Fiatem obniża koszty napraw.



Ypsilony pierwszej generacji można kupić już za dosłownie kilka tysięcy złotych. Nawet ceny aut z 2003 roku oscylują wokół 7 tysięcy złotych.
Zdecydowanie droższe są auta drugiej generacji, ale i w tym wypadku duży spadek wartości charakteryzujący samochody Lancii daje o sobie znać. Auta z początku produkcji dostępne są za około 15 tysięcy zł (w zależności od stanu i silnika). Natomiast samochody z zeszłego roku można kupić za około 40 tysięcy zł. Należy się spodziewać, że wprowadzenie do sprzedaży nowej generacji doprowadzi do spadku cen.
Pewnym mankamentem może się okazać uboga oferta samochodów na rynku wtórnym. Cóż, Lancia ze względu na status marki premium i wysokie salonowe ceny najczęściej była poza zasięgiem przeciętnego Polaka.

Do miasta. Stylowa i niedroga - GALERIA ZDJĘĆ

Do miasta. Stylowa i niedrogaDo miasta. Stylowa i niedrogaDo miasta. Stylowa i niedroga

Zobacz także

Lancia Ypsilon z napędem hybrydowym

Lancia Ypsilon z napędem hybrydowym 2024-03-24

Lancia Ypsilon to ostatni i jedyny model tego kiedyś znamienitego producenta samochodów. Obecna generacja tego modelu została zaprezentowana w 2011 roku i do dziś jest produkowana jest w Tychach, przy czym kupić ją można tylko we Włoszech. Po 13 latach...
Lancia Ypsilon nowej generacji

Lancia Ypsilon nowej generacji 2024-02-14

XXI wiek to okres spektakularnego upadku Lancii. Z firmy, które słynęła ze zwycięstw w rajdowych mistrzostwach świata (Delta) i z produkowania samochodów, którymi np. w Polsce jeździły najważniejsze osoby w państwie (Kappa), Lancia stała się...
Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata!

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata! 2020-01-27

Fiat podsumował właśnie kolejny rok swojej polskiej historii. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia. To i 3 728 sztuk więcej niż na koniec roku 2018. Na ubiegłoroczny wynik złożyły...
12 mln aut z Tychów!

12 mln aut z Tychów! 2019-11-18

18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach. Jubileuszowym autem był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała...
To już koniec marki Lancia!

To już koniec marki Lancia! 2017-05-11

Nie jest to nie niespodzianką, ale jednak trudno się tym pogodzić - z rynków europejskich znika właśnie Lancia. To koniec tej marki."Dziękujemy za okazane zainteresowanie samochodami marki Lancia" - taki komunikat wraz z zachętą do skorzystania z...
Fiat największym polskim producentem

Fiat największym polskim producentem 2017-01-15

FCA Poland to największa z 17 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najlepszych w Grupie FCA zakładów produkcyjnych. Jako jeden z niewielu na świecie uzyskała Złoty Poziom w systemie World Class...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS