XXI wiek to okres spektakularnego upadku Lancii. Z firmy, które słynęła ze zwycięstw w rajdowych mistrzostwach świata (Delta) i z produkowania samochodów, którymi np. w Polsce jeździły najważniejsze osoby w państwie (Kappa), Lancia stała się niszowym producentem, który miał w ofercie tylko jeden, jedyny model, w dodatku sprzedawany na jednym, jedynym rynku.
Mowa oczywiście o Ypsilonie, który zaprezentowano w 2011 roku i który w niemal niezmienionej formie produkowany jest do dziś w Tychach i sprzedawany wyłącznie we Włoszech. Po 13 latach nadeszła pora na zmiany.
Włosi, a właściwie włosko-francusko-amerykański koncern Stellantis, zaprezentował Lancię Ypsilon zupełnie nowej generacji. Auto będzie początkowo dostępne w wersji elektrycznej, spalinowa dołączy nieco później. Samochód będzie produkowany w fabryce Opla w hiszpańskiej Saragossie, a to najprawdopodobniej oznacza rychłe zakończenie produkcji w Tychach.
- Lancia Ypsilon - nadwozie
- Lancia Ypsilon - wnętrze
- Lancia Ypsilon - napęd, silniki
- Lancia Ypsilon - cena
Lancia Ypsilon - nadwozie
Nowa Lancia Ypsilon pod względem technicznym jest bliźniaczym modelem Opla Corsy e i Peugeota 208. Na szczęście stylistycznie Lancia całkowicie różni się od tych pojazdów i - powiedzmy to sobie jasno - jest bardzo ładnym samochodem.
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon intryguje już stylizacją przedniej części, która jest niezwykle atrakcyjna. Uwagę przyciąga pas świateł LED biegnący przez całą szerokość pasa przedniego i surowy napisem LANCIA. Z boku w oczy rzucają się klamki tylnych drzwi ukryte w słupku C - to rozwiązanie znane już z obecnej generacji Ypsilona, nie stosowane w Corsie i 208.
Lancia Ypsilon
Całkowicie inny niż w Oplu Corsie i Peugeocie 208 jest również tył.
Wszystkie trzy modele oparto na platformie CMP. Lancia ma 4,08 m długości, 1,76 m szerokości i 1,44 cm wysokości. Rozstaw osi jest identyczny we wszystkich trzech pojazdach i wynosi 2,54 m, z kolei Lancia jest o 2 cm dłuższa niż Opel i Peugeot.
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon - wnętrze
Kabina Lancii Ypsilon to również zasadniczo własna koncepcja, w której wykorzystano jednak wiele detali stosowanych w innych modelach Stellantisa (np. wybierak kierunku jazdy, panel sterowania szybami).
W Ypsilonie znajdziemy dwa ekrany, oba 10,25-calowe - cyfrowych zegarów i dotykowy, systemu infotainment.
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon - napęd, silniki
Początkowo nowa Lancia Ypsilon będzie dostępna tylko w wersji elektrycznej, która otrzyma ten sam napęd, co Opel Corsa-e. Silnik elektryczny generuje 156 KM i 260 Nm, a energię pobiera z akumulatora o pojemności 54 kWh. Samochód waży 1584 kg i ma teoretyczny zasięg wg WLTP wynoszący 403 km (czyli realnie będzie to zapewne około 300 km).
Lancia Ypsilon
Nie wiadomo, czy podobnie jak Peugeocie, w Lancii będzie dostępny słabszy silnik elektryczny, który generuje 136 KM. Wiadomo natomiast, że wprowadzona zostanie również wersja Ypsilon HF, która otrzyma dwa silniki, napędzające obie osie. Moc systemowa ma wynosić 240 KM.
Lancia Ypsilon
Natomiast wersje spalinowe będą wykorzystywać francuski, trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech. Możemy spodziewać się mocy 100 i 130 KM.
Lancia Ypsilon - cena
Cena Lancii Ypsilon nie jest jeszcze znana. Nie może jednak znacząco odbiegać od bliźniaczych modeli, przy czym śmiało możemy założyć, że Ypsilon będzie raczej droższy niż tańszy. A ceny Opla Corsy-e w Polsce startują od 174 700 zł (156 KM; wersja 136 KM nie jest już sprzedawana). Z kolei elektryczny Peugeot 208 kosztuje od 156 600 zł, ale w przypadku tego modelu dostępny jest wyłącznie silnik o mocy 136 KM.
Lancia Ypsilon
Ypsilon ma być pierwszym z kilku nowych elektrycznych modeli Lancii. W 2026 roku ma debiutować Gamma (segment D), a w 2028 - Delta (segment C). Czy tak się stanie? Nie wiadomo, Włosi są mistrzami w zmienianiu planów...