Euro NCAP opublikowało wyniki testów zderzeniowych aż dziewięciu, debiutujących właśnie w europejskich salonach, pojazdów. Tym razem próbom poddano: BMW X3, Citroena e-Mehari, DS7 Crossback, Hondę Civic, Jaguara E-Pace, Mercedesa klasy X, Porsche Cayenne, Subaru XV i Subaru Imprezę.
Osiem z testowanych pojazdów może pochwalić się maksymalną notą ogólną pięciu gwiazdek. Wyjątek stanowi jedynie – najmniejszy w zestawieniu – elektryczny – Citroen E-Mehari. W jego przypadku specjaliści od zabezpieczenia pasażerów i pieszych przyznali zaledwie trzy gwiazdki.
Zobacz wyniki poszczególnych modeli (kliknij w obrazek)
Nie oznacza to jednak, że nabywcy francuskiego pojazdu mają się czego obawiać. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na stosunkowo wysokie 74 punkty procentowe. Jeszcze lepiej – 78 proc. – było w przypadku zabezpieczenia najmłodszych. Trzygwiazdkowy wynik to głównie efekt śladowego wyposażenia (auto otrzymało zaledwie 25 proc. punktów w tej kategorii) i niewielkiej ochrony pieszych (48 proc.).
Ogólnie wyniki najnowszej tury testów zderzeniowych trzeba uznać za bardzo dobre, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, że wszystkie samochody wyposażone były w standardowy pakiet wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa.
O rewelacyjnych rezultatach mówić można zwłaszcza w przypadku nowego Mercedesa klasy X. Nie można zapominać, że bazujące na ramie samochody wielokrotnie miały duże problemy z zaliczeniem testów. Przykładowo – poprzednia generacja Nissana Navary – otrzymała zaledwie dwie gwiazdki!
Mimo specyficznej budowy wyniki uzyskane przez klasę X uznać można za rewelacyjne. Auto otrzymało 90 proc. punktów za ochronę dorosłych i 87 proc. punktów za ochronę dzieci. Mimo ogromnych rozmiarów aż na 80 proc. oceniono poziom zabezpieczenia przed skutkami wypadków pieszych. Świetnie (77 proc.) oceniono również dodatkowe wyposażenie wspomagające bezpieczeństwo. W tym miejscu warto dodać, ze pickup Mercedesa otrzymał w tej kategorii zdecydowanie więcej punktów, niż np. ocenione na skromne 58 proc. BMW X3!