Wiadomo już, jak wygląda włoski brat nowej Mazdy MX-5.
Początkowo opracowane wspólnie z Mazdą auto miało być nową Alfą Romeo Spider. Z sobie tylko znanych powodów Włosi zdecydowali się jednak, by oferować je pod znaczkiem Fiata.
Fiat 124 Spider
W stosunku do Mazdy przeprojektowano niektóre panele karoserii. Nawiązaniem do oryginalnego 124 Spider jest bez wątpienia kształt zderzaka i charakterystyczne, cofnięte reflektory przednie. W ich liniach dostrzec można jednak chęć przypodobania się Amerykanom. Reflektory przypominają te stosowane chociażby przez Dodge'a i Chevroleta.
Wnętrze jest w zasadzie identyczne, jak w MX-5. Zauważyć można jedynie kosmetyczne zmiany dotyczące daszka zegarów czy parapetów drzwi. Taka sama, jak w Mazdzie – rzecz jasna z innym znaczkiem – jest nawet trójramienna kierownica.
Fiat 124 Spider
Przewaga włoskiego auta ma się kryć pod maską. Fiat 124 Spider otrzymał turbodoładowany, benzynowy silnik 1,4 l stosowany m.in. przez Abartha i Alfę Romeo. W wersji na rynek ameryjański generuje on 160 KM i 250 Nm. To o 49 Nm więcej niż w MX-5. Co więcej, dzięki turbodoładowaniu, obie wartości rozwijane są przy zdecydowanie niższych obrotach. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 2500 obr./min. W przypadku Mazdy MX-5 czekać trzeba aż do 4600 tys. obr./min.
Niestety, europejscy nabywcy - zapewne za sprawą norm emisji spalin - otrzymają słabszą odmianę o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm. Dla porównania, na Starym Kontynenie, Mazda MX-5 z silnikiem 2,0 l rozwoja 160 KM i 200 Nm.
Napęd trafia rzecz jasna na koła tylnej osi. Standardowo samochód oferowany będzie z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Tylny mechanizm różnicowy jest wyposażony w udoskonalone koła zębate do przekazywania wysokiego momentu rozwijanego przez zespół napędowy. Grubość aluminiowej obudowy jest mniejsza, ale zapewnia wysoką wytrzymałość, mniejszy hałas i wibracje oraz lepszą sztywność.
W osi przedniej, nowy Fiat 124 Spider wykorzystuje czterowahaczowy układ zawieszenia, natomiast w osi tylnej niezależne zawieszenie typu Multilink ułatwiające kontrolę nad samochodem podczas pokonywania zakrętów. Amortyzatory są połączone bezpośrednio ze wspornikami piasty, zapewniając w ten sposób bezpośrednią zależność pomiędzy amortyzatorami a skokiem zawieszenia. Pozycja zamontowania amortyzatorów została tak zaplanowana, aby zminimalizować zmianę tej zależności przez cały skok zawieszenia i poprawić w ten sposób przyczepność opon. Zawieszenie jest zaprojektowane tak, aby wykorzystać występujące siły poprzeczne, zwiększyć zbieżność w zakręcie, nawet jeśli samochód poddany jest dużym przyspieszeniom bocznym, gwarantując tym samym maksymalną stabilność.
Fiat 124 Spider
Samochód trafić ma do amerykańskich salonów latem przyszłego roku. Nie jest pewne, kiedy rozpocznie się jego sprzedaż na Starym Kontynencie.
Pierwsza seria 124 egzemplarzy przygotowanych z myślą o klientach z USA otrzyma nazwę Prima Edizione Lusso. Samochody poznamy po niebieskim malowaniu na kolor Azzurro Italia skórzanej tapicerce. Każde auto wyposażone też będzie w plakietkę z indywidualnym numerem.
Ceny nowego Fiata 124 Spider pozostają tajemnicą.