W polskich salonach Forda można już zamawiać Focusa z zupełnie nową, benzynową jednostką napędową.
Jeden z najpopularniejszych kompaktów na rynku otrzymał właśnie trzycylindrowy, benzynowy silnik o pojemności zaledwie 1,0 litra. Czy auto ma szansę odnieść rynkowy sukces?
W dotychczasowej historii Focusa pod maskę auta ani razu nie trafił silnik o pojemności mniejszej niż 1,4 l i mniej niż czterech cylindrach.
Na tle konstrukcji o większych pojemnościach nowa jednostka napędowa nie ma się jednak, czego wstydzić. Inżynierowie Forda chwalą się, że blok silnika jest tak mały, iż bez problemu zmieściłby się na kartce papieru formatu A4. Wbrew panującej obecnie modzie nie wykonano go jednak ze stopu aluminium. Konstruktorzy wybrali do tego celu żeliwo, które o wiele szybciej się nagrzewa. Kwestia jak najszybszego osiągnięcia temperatury roboczej była niezwykle ważna. Silnik wspomagany jest przez turbosprężarkę, której żywotność zależy w dużym stopniu od temperatury oleju. Produkowana w rumuńska fabryka Forda jednoskta, wyposażona jest też w dwunastozaworową głowicę z systemem zmiennych faz rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa.
Silnik oferowany będzie w dwóch wariantach mocy. Słabszy (Focusy z tą odmianą można już zamawiać u dealerów) rozwija 100 KM i moment obrotowy 175 Nm. Pięciodrzwiowy Focus z tą jednostką rozpędza się do 100 km/h w 12,5 s – prędkość maksymalna auta to 185 km/h. Osiągi są odrobinę gorsze niż w przypadku Focusa z silnikiem 1,6 l (od 0 do 100 km/h w 12,3 s), ale nowy silnik zużywa aż o 30 procent mniej paliwa. Wg danych technicznych pięciodrzwiowy Focus 1,0 l spalać ma średnio zaledwie 4,8 l/100 km!
Wnętrze nowego Forda Focusa
Nawet jeśli w rzeczywistości wynik ten wynosić będzie o litr więcej, zarówno osiągi, jak i zużycie paliwa tej wersji pozwalają Focusowi mierzyć się z wieloma konkurentami wyposażonymi w silniki Diesla. W takim starciu Focus ma bardzo duże szanse – ceny auta zaczynają się od ok. 63 tys. zł. a maksymalny moment obrotowy dostępny jest w nieosiągalnym dla silników wysokoprężnych zakresie od 1400 do 4 500 obr./min.
W późniejszym czasie w salonach pojawi się też wzmocniona wersja nowego silnika, która pochwalić się będzie mogła mocą aż 125 KM. To aż o 10 KM więcej, niż w 1998 roku (w momencie debiutu pierwszej generacji Focusa) rozwijał oferowany wówczas benzynowy silnik o pojemności 1,8 l.