Ford zaprezentował właśnie nową generację Focusa. Czwarte wcielenie debiutuje w 20 lat od premiery pierwszego modelu o tej nazwie.
Czwarte wcielenie Focusa jest pierwszym autem Forda bazującym na nowej platformie C2. Nadwozie auta ma teraz 4378 mm długości (4668 mm w wersji kombi), 1825 mm szerokości i 1454 mm wysokości (1481 mm w kombi – z relingami).
Ford Focus Active
W porównaniu do poprzednika aż o 53 mm zwiększył się rozstaw osi. Docenią to zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy. Na wysokości kolan przybyło ponad 50 milimetrów. Szerokość na wysokości ramion zwiększyła się o prawie 60 milimetrów!
Na tle poprzedników nowy Focus wyróżnia się obłymi kształtami karoserii. Nowością są np. dwuczęściowe tylne lampy. Napis Focus - wykonany z osobnych, satynowanych liter i umieszczony pomiędzy tylnymi reflektorami - to zamierzony ukłon w kierunku segmentu premium.
Ford Focus ST
Producent oferować będzie kilka linii modelowych. Oprócz topowej – Vignale, która wyróżnia się m.in. przednim dolnym wlotem powietrza „od narożnika do narożnika” - do wyboru będą też m.in. usportowione ST line i uterenowiona odmiana Active. Pierwszą poznamy po dodatkowym ospoilerowaniu. Druga wyróżnia się podwyższonym prześwitem, ochronnymi szarymi osłonami nadkoli i progów drzwiowych, płytami osłaniającymi podwozie z przodu i z tyłu, nakładkami progowymi kontrastowo pomalowanymi na kolor srebrny i zaprojektowanym dla tej wersji pasem przednim.
W sumie do wyboru jest aż 13 barw nadwozia. Topowe wersje Vignale zamówić można będzie z czterowarstwowym lakierem Dark Mulberry.
Do wyboru będą cztery główne jednostki napędowe oferowane w różnych wariantach mocy. Wśród silników benzynowych do wyboru jest EcoBoost o pojemności 1,0 litra (85-125 KM) i nowy 1,5-litrowy silnik benzynowy EcoBoost (150-182 KM). Oba mają konstrukcję trzycylindrową i wyposażono je w układ dezaktywacji jednego z cylindrów. Dla zwolenników diesli przewidziano motory 1,5 l EcoBlue o mocach od 95 do 150 KM.
Ford Focus Kombi
W przypadku najsłabszych jednostek zupełną nowością jest zastosowanie w tylnym zawieszeniu belki skrętnej! O legendarne już właściwości jezdne dbać ma w tym przypadku szczególna konstrukcja sprężyn.
Podstawowe silniki sprzęgane będą z sześciostopniowymi, ręcznymi skrzyniami biegów. W przypadku mocniejszych wersji do wyboru będzie również 8-stopniowy automat.
Ford Focus Kombi
Nowy Focus otrzymał większą paletę zaawansowanych funkcji, niż jakikolwiek inny pojazd Forda. Znalazł się wśród nich np. system Ford Co-Pilot360, na który składa się wiele rozwiązań zwiększających poziom ochrony, poprawiających prowadzenie pojazdu. To np. adaptacyjny tempomat ACC z funkcją Stop & Go czy system reflektorów adaptacyjnych z oświetlaniem przewidywanego toru jazdy i doświetlaniem zakrętów. Wykorzystuje on kamerę skierowaną do przodu do monitorowania oznaczeń pasa ruchu. Ta umożliwia odchylenie światła reflektorów w poziomie z wyprzedzeniem poprawiającym widoczności dojazdu do zakrętu. Opatentowana przez Forda integracja funkcji odczytywania znaków drogowych w celu optymalizacji oświetlenia drogi umożliwia poszerzenie oświetlanego obszaru na skrzyżowaniach i rondach, co pozwala oświetlić potencjalne zagrożenia, które nie znajdują się bezpośrednio przed samochodem. Nowy Focus to też pierwszy dostępny w Europie model Forda oferowany z wyświetlaczem przeziernym (HUD).
Europejskie odmiany budowane będą w zakładzie montażowym Forda w Saarlouis w Niemczech. Do tej pory Ford sprzedał niemal 7 milionów w Europie niemal 7 mln egzemplarzy Focusa. Na całym świecie nabywców znalazło ponad 16 milionów sztuk.