Dziurawe drogi to nie jest wyłącznie polska specjalność. Z problemem tym zmagają się kierowcy w wielu krajach, również europejskich. Szczególnie w tym roku stan nawierzchn w niektórych rejonach kontynentu uległ znacznemu pogorszeniu, a wszystko za sprawą arktycznej masy powietrza zwanej "Bestią ze Wschodu" (Beast from the East), która na płynęła nad Europę Zachodnią w marcu. Przyniosła ona lodowatą, arktyczną temperaturę, która przyczyniła się do pękania nawierzchni na drogach.
W zeszłym roku w Anglii i Walii naprawiano dziurę, średnio co 21 sekund, a władze w Rzymie zobowiązały się naprawić 50 000 dziur w ciągu jednego miesiąca, stan nawierzchni miała również monitorować miejscowa prokuratura. W Kolonii po tegorocznej wyjątkowo mroźnej zimie odnotowano ponad 6 000 dziur. Dziury i wyboje mają negatywny wpływ nie tylko na komfort jazdy; siła uderzenia spowodowana najechaniem na wyrwę w asfalcie może spowodować uszkodzenie koła, opony i zawieszenia pojazdu, a w konsekwencji odbić się na stanie naszego portfela.
Ciekawe rozwiązanie tego problemu proponuje Ford. W nowym Focusie pojawił się bowiem system wykrywania dziur, który rozpoznaje, kiedy koło wpada w wyrwę i dostosowuje pracę zawieszenia tak, aby amortyzować siłę uderzenia.
Dzięki temu, koła i opony nie przenoszą aż tak dużej siły uderzenia podczas przejazdu przez wyboje. Tylne zawieszenie może reagować nawet szybciej niż przednie. Otrzymuje sygnał z przedniego koła i ostrzega tylne, zanim wjadą do dziury. To wszystko dzieje się w ułamku sekundy.
Całkowicie nowy system Kontroli Tłumienia Drgań (CCD) w nowym Fordzie Focusie jest oferowany opcjonalnie. Co 2 milisekundy monitoruje elementy zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego i hamulcowego oraz dostosowuje pracę zawieszenia pojazdu do stanu nawierzchni, przez co zapewnia większy komfort i płynność jazdy.
Ford prowadzi prace nad zawieszeniem używając specjalnego toru testowego w swoim ośrodku badawczym w Belgii. Nawierzchnia toru pokryta jest dziurami, wybojami i innymi zagrożeniami typowymi dla dróg na całym świecie. Inżynierowie dodatkowo udoskonalają systemy dzięki setkom godzin testów prowadzonych na różnych drogach w Europie, monitorując obciążenia i siły uderzenia za pomocą sprzętu używanego przez sejsmologów do badania siły trzęsienia ziemi.
Ford Focus i jego system wykrywania dziur na wideo: