Volkswagen i Ford podpisały kolejne umowy, zacieśniające ich globalną współpracę. Dzięki nowym projektom produkty obydwu firm mają być lepiej dopasowane do potrzeb klientów w Europie i w innych regionach świata. Ford i Volkswagen wykorzystają swoje doświadczenia w produkcji pick-upów średniej wielkości oraz samochodów użytkowych i elektrycznych. Zamiar współpracy koncerny ogłosiły już w zeszłym roku.
Dzięki współpracy obydwie firmy zamierzają między innymi oferować w krótszym czasie swoim klientom nowe technologie i zapewnić im większy wybór modeli. Mając na uwadze wzrost światowego popytu na pojazdy użytkowe oraz na wydajne auta elektryczne firmy chcą zwiększyć liczbę produkowanych samochodów.
Porozumienie między Volkswagenem i Fordem ma na celu:
- Produkcję skonstruowanego przez Forda średniej wielkości pick-upa, który pod nazwą Amarok w 2022 roku miałby pojawić się w ofercie Volkswagena.
- Począwszy od przyszłego roku wzmocnienie sprzedaży samochodów dostawczych obydwu przedsiębiorstw. Środkiem do tego celu będzie miejskie auto użytkowe na bazie najnowszego Caddy, które zostanie opracowane i będzie produkowane przez Volkswagena. Kolejnym projektem będzie późniejsze opracowanie przez Forda auta użytkowego do przewozu ładunków o masie jednej tony na potrzeby obydwu partnerów.
- Wsparcie strategii obydwu firm w zakresie samochodów elektrycznych, poprzez opracowanie przez Forda na bazie platformy MEB dostarczonej przez Volkswagena elektrycznego auta, które od 2023 roku ma być sprzedawane na europejskim rynku.
W ramach trzech wspólnych projektów dotyczących samochodów dostawczych ma zostać opracowanych i wyprodukowanych łącznie 8 milionów pojazdów.
Zarówno Ford, jak i Volkswagen dysponują bardzo dobrze sprzedającymi się na świecie pojazdami użytkowymi i pick-upami, należą do nich tak popularne modele jak Fordy Transit i Ranger oraz Volkswageny: Transporter, Crafter, Caddy i Amarok.
Niezależnie od współpracy z Volkswagenem, w ciągu dwóch najbliższych lat Ford zamierza poszerzyć swoją ofertę o wersje Transita i pick-upa F-150 zasilanych energią elektryczną z akumulatorów.
Wykorzystanie w Europie przez Forda platformy MEB opracowanej przez Volkswagena jest elementem w strategii Volkswagena dotyczącej samochodów elektrycznych i wzmacnia wysiłki obydwu firm w realizacji celów zawartych w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym z 2015 roku. Volkswagen i Ford zamierzają skorzystać z jeszcze innych możliwości współpracy w zakresie aut elektrycznych.
Od 2023 roku przez kolejne lata Ford planuje sprzedaż ponad 600 tys. egzemplarzy elektrycznych samochodów skonstruowanych na platformie MEB. Nowy model ma mieć obszerne wnętrze i wszelkie zalety samochodu elektrycznego. Zostanie on zaprojektowany i skonstruowany przez Forda w Kolonii-Merkenich. Dzięki temu modelowi Ford poszerzy swoją ofertę samochodów z elektrycznym napędem, nowe auto dołączy do elektrycznego Mustanga Mach-E.
Ponadto obydwaj producenci niezależnie od siebie będą w przyszłości wykorzystywać w swoich autonomicznych pojazdach system Self-Driving (SDS) firmy Argo AI. Kilkanaście dni temu Volkswagen zrealizował zapowiedzianą wcześniej inwestycję w to przedsiębiorstwo. W Argo AI, mającej swoją siedzibę w Pittsburghu, Ford posiada udziały własnościowe.
SDS stworzony przez Argo AI jest dzisiaj pierwszym systemem jazdy autonomicznej, który ma być wykorzystywany komercyjnie w Europie i w USA. Dzięki globalnej działalności Forda i Volkswagena platforma przygotowana przez Argo AI zyska jak dotąd najszersze zastosowanie geograficzne spośród wszystkich dostępnych technologii autonomicznej jazdy. To ważny czynnik umożliwiający opłacalny finansowo i skuteczny rozwój tego rodzaju systemów.
W ramach współpracy Volkswagena i Forda nie planuje się wzajemnego objęcia udziałów, firmy nadal pozostaną w stosunku do siebie konkurentami.