Volkswagen ogłosił, że wprowadzi na rynek w USA pickupa i dużego SUV-a o napędzie elektrycznym. Decyzja została potwierdzona przez radę nadzorczą grupy VW podczas dorocznego Walnego Zgromadzenia.
Samochody zostaną zaprojektowane w USA i będą tam produkowane dla amerykańskich klientów. W tym celu jeszcze tym roku w zostanie powołana osobna, niezależna firma, a grupa Volkswagen reaktywuje amerykańską markę Scout, pod którą będą sprzedawane nowe pojazdy.
Pierwsze prototypy mają zostać zaprezentowane w 2023 roku, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2026 rok. Elektryczne Scouty powstaną na zupełnie nowej platformie, przeznaczonej wyłącznie dla elektrycznych pickupów i samochodów terenowych.
Pickup marki Scout
Sukces w segmencie dużych SUV-ów i pickupów jest kluczowy dla zwiększenia zysków w USA. Volkswagen chce dzięki temu uzyskać udział w rynku amerykańskim na poziomie 10 procent.
Nowa spółka, która zostanie utworzona jeszcze w 2022 roku będzie odrębną jednostką i marką w ramach grupy Volkswagena, zarządzaną niezależnie. Jest to zgodne z nowym modelem kierowania grupą VW – kluczowe mają być małe, sprawnie działające jednostki, które mają dostęp do platform technologicznych w celu wykorzystania efektu synergii.
Scout to marka nieznana w Europie, ale uznana w USA, która zniknęła z rynku ponad 40 lat temu. Do 1980 roku amerykańska firma International Harvester produkowała model o nazwie Scout, który w USA był konkurentem takich legend offroadowych jak Ford Bronco czy Jeep CJ, który był prekursorem Wranglera.
Można nawet powiedzieć, że był to jeden z pierwszych SUV-ów na rynku, chociaż nikt wówczas nie znał jeszcze takiej klasy samochodów. Scout był również oferowany jako pickup.
Volkswagen nabył prawa do marki Scout, gdy w 2021 roku grupa Traton (pod tą marką Volkswagen skupił producentów samochodów ciężarowych, m.in. MAN-a i Scanię) kupiła firmę Navistar. Z kolei Navistar jest bezpośrednim spadkobiercą International Harvester. Ta ostatnia firma w 1986 roku po prostu... zmieniła nazwę.