Fabryka Fiata w Tychach wygasza właśnie produkcję modelu Ka. Przypomnijmy, że Włosi produkują małego Forda od jesieni 2008, a ostatnie egzemplarze mają wyjechać z tyskiego zakładu jeszcze w kwietniu. Dodajmy, że technologicznie Ka oparte jest na Fiacie 500.
Ford Ka+
Przez te 8 lat produkcja małego Forda notowała znaczne wahania. W 2009 roku w Tychach powstało niemal 113 tys. Fordów, co okazało się wynikiem rekordowym. W zeszłym roku tyski zakład wyprodukował niespełna 50 tys. egzemplarzy modelu Ka, co stanowiło około 16 proc. całej produkcji.
Dało to Ka dość odległą, 12. pozycję w segmencie, którego liderem był Fiat Panda ze sprzedażą niemal 168 tys. egzemplarzy.
Ford Ka+
Co dalej z Fordem Ka? Wiadomo już, na rynkach europejskich będzie dostępna kolejna generacja tego modelu. Będzie to samochód, który... od dwóch latach produkowany jest w Brazylii i który opracowany został przez południowoamerykański oddział Forda.
Brazylijski Ford Ka oparty jest na nowej, globalnej płycie podłogowej i napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.0 i mocy 85 KM.
Ford Ka+
Na rynek europejski samochód zostanie poddany "znaczącej" modernizacji. Zamaskowane egzemplarz już kilkakrotnie zostały przyłapane podczas testów na drogach Starego Kontynentu. Nowy model będzie pojazdem pięciodrzwiowym, dlatego ma nazywać się Ka+. Samochód oficjalnie zostanie zaprezentowany latem, a do salonów trafi po wakacjach.
Cena ma wynosić około 10 tys. euro. Ford Ka+ na rynku będzie rywalizował m.in. z Fiatem Panda, Volkswagenem Up!, Renault Twingo czy Hyundaiem i10.
Otwartą sprawą pozostaje miejsce produkcji nowego modelu. Ford odmawia komentarza, ale Ka+ na pewno nie będzie importowane z Brazylii. Czy mały Ford będzie produkowany w Tychach? Szanse na to są raczej niewielkie, bardziej możliwe jest, że produkcją Ka+ zajmie się rumuńska fabryka Forda, w której powstaje już model EcoSport.