Ford zaprezentował właśnie kolejną, trzecią już generację, miejskiego modelu KA dostosowaną do gustów europejskich nabywców. Co tym razem przygotowali dla swoich klientów przedstawiciele amerykańskiej marki?
Ford KA+
Publikujemy pierwsze, oficjalne, fotografie produkcyjnego auta, które zastąpi montowany w Polsce od 2008 roku model KA, czyli technicznego bliźniaka Fiata 500 (ten bazuje jeszcze na rozwiązaniach konstrukcyjnych poprzedniej generacji Pandy). Samochód występować będzie w cennikach pod nazwą Ford KA+.
Nowy model nie jest już wynikiem współpracy z Fiatem. Pojazd – w oparciu o podzespoły popularnej Fiesty – opracowywany był przez południowoamerykański oddział Forda. To drugi tego typu przypadek w historii marki. Pierwszym był – stworzony w Brazylii - globalny model EcoSport. Korzenie Forda KA+ również wywodzą się z Brazylii. Pojazd, w nieco innej niż europejska specyfikacji, oferowany jest na lokalnym rynku od 2014 roku.
Ford KA+
W przeciwieństwie do poprzednika KA+ pochwalić się może zdecydowanie praktyczniejszym, pięciodrzwiowym nadwoziem. Stylistyka nawiązuje do konceptu o tej samej nazwie zaprezentowanego w 2013 roku
(więcej informacji na jego temat znajdziesz tutaj)Karoseria nowego KA+ mierzy 3929 mm długości i jest odrobinę którsza niż w Fieście. Samochód jest jednak od niej wyższy o 29 mm (1524 mm), co przerzekłada się na większą ilość miejsca dla pasażerów. Rozstaw osi to 2489 mm. Podstawowa wersja waży jedynie 1009 kg. W kabinie wygospodarowano aż 21 schowków, w tym kieszenie drzwiowe mieszczące m.in. butelki o pojemnoiści 1 l czy mały parasol. Bagażnik pomieści pakunki o objętości do 270 l, standardowym wyposażeniem mają być - dzielone w stosunku 40:60 - oparcia tylnej kanapy.
Ford KA+
W Europie auto oferowane będzie z czterocylindrowymi, benzynowymi silnikami 1,2 l Ti-VCT sprzęganymi standardowo z ręczną, pięciostopniową skrzynią biegów. Jednostki wywodzą sie z tej samej rodziny, co w Fieście - wyposażono je m.in. w szesnastozaworowe głowice z systemem zmiennych faz rozrządu. Klienci mają do wyboru dwa poziomy mocy: 70 KM i 105 Nm lub 85 KM i 112 Nm. Słabszy rozpędza auto do 100 km/h w 15,3 s i osiąga prędkość maksymalną 159 km/h. Mocniejszy przyspiesza do 100 km/h w 13,3 s i rozpędza sie do 169 km/h. W obu przypadkach średnie zużycie paliwa wynosić ma około 5 l/100 km.
Ford KA+
Podstawowe odmiany oferowane będą na 15-calowych, stalowych kołach (w opcji aluminiowe) z oponami 195/55. Standardem będzie m.in elektryczne wspomaganie kierownicy. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona i stabilizator. Przy tylnej osi pracuje klasyczna, wytrzymała belka skrętna z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi.
Ford KA+
Południowoamerykańskie pochodzenie Forda KA+ nie jest przypadkowe. Samochód stanowić ma alternatywę dla budżetowych pojazdów pokroju Dacii Sandero czy Peugeota 301, które – również w Europie – cieszą się zaskakująco dużą popularnością. Cena nowego modelu na rynku niemieckim startować ma z pułapu 9 999 euro. Standardowe wyposażenie obejmować ma m.in. elektryczne przednie szyby i lusterka, centralny zamek, sześć poduszek powietrznych, system wspomagania ruszania na wzniesieniu i ogranicznik prędkości. Lista opcji obejmuje m.in. klimatyzację, skórzaną kierownicę, tempomat, radio cyfrowe czy czujniki parkowania.
Niestety, nie mamy, co liczyć, na ulokowanie produkcji Forda KA+ w Polsce.