Na salonie w Tokio Honda zaprezentowała produkcyjną wersję wodorowego modelu Clarity Fuel Cell.
Honda Clarity Fuel Cel
Honda od lat rozwija technologię ogniw paliwowych. Dzięki minimalizacji elementów układu napędowego, udało się uzyskać wielkość wnętrza, która zapewnia komfortowe warunki podróży dla pięciu osób, tak jak w przypadku sedana z konwencjonalnym napędem. Dzięki zastosowaniu najnowszych, opracowanych przez Hondę rozwiązań technicznych, udało się zredukować wymiary stosu ogniw paliwowych i układu napędowego do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy.
Zupełną nowością są opracowane przez Hondę kanałowe separatory falowego przepływu wodoru. Dzięki nim ogniwa mają teraz wyższą wydajność i bardziej smukły kształt. W stosunku do modelu FCX wielkość każdej celi ogniwa paliwowego zmniejszono aż o 1 mm, czyli o 20 proc. Usprawnienia pozwoliły zmniejszyć rozmiary stosu ogniw paliwowych o 33 proc. w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity, który - w ramach leasingu długoterminowego - oferowany był klientom w Japonii.
Honda Clarity Fuel Cel
Źródłem napędu Hondy Clarity Fuel Cell jest elektryczny silnik trakcyjny o mocy 177 KM (napędza koła przedniej osi). W stosunku do poprzedników gęstość wytwarzanej przez ogniwa paliwowe energii zwiększyła się o 60 proc., do 3,1 kW/l. Z uwagi na wysoki moment obrotowy jednostki napędowej w aucie nie trzeba było montować skrzynio biegów. Samochód - przynajmniej teoretycznie - może więc jechać do tyłu z taką samą prędkością, jak do przodu!
Honda Clarity Fuel Cel
Clarity Fuel Cell jest wyposażony w wysokociśnieniowy zbiornik paliwa umożliwiający przechowywanie wodoru przy ciśnieniu 70 MPa, co pozwoliło na zwiększenie masy paliwa i wydłużenie zasięgu samochodu bez tankowania. Na pełnym zbiorniku auto pokonać może ponad 700 kilometrów bez tankowania. To o 1/3 więcej, niż w konkurencyjnej Toyocie Mirai. Wysokociśnieniowy zbiornik można szybko napełnić. Tankowanie trwa około 3 minut przy ciśnieniu wodoru 70 MPa i przy temperaturze 20 stopni Celsjusza.
Zasilany wodorem model Clarity Fuel Cell będzie dostępny w sprzedaży w Japonii od początku 2016 roku. Następnie auto trafić ma również na rynki Starego Kontynentu.