Honda ogłosiła, że nowa generacja modelu HR-V, która wejdzie do sprzedaży w Polsce na początku 2022 roku, będzie wyposażona wyłącznie w hybrydowy układ napędowy e:HEV.
Układ napędowy e:HEV w Hondzie HR-V nowej generacji osiąga moc 131 KM (96 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 253 Nm. System hybrydowy ma zużywać 5,4 l benzyny na 100 km (WLTP) oraz rozpędzać Hondę HR-V do 100 km/h w 10,6 sekundy.
Honda HR-V E-HEV
HR-V nowej generacji jest najnowszym modelem w gamie Hondy, dołączającym do rodziny e:HEV, w której znajdują się już CR-V i Jazz, również dostępne wyłącznie z hybrydowym układem napędowym. HR-V nie wymaga ładowania z zewnętrznej instalacji elektrycznej.
Hybrydowy układ napędowy e:HEV składa się z dwóch kompaktowych silników elektrycznych, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, działającym w cyklu Atkinsona, akumulatora litowo-jonowego, przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy.
Zmiany w układzie spalania i module IPU zaowocowały zwiększeniem momentu obrotowego w stosunku do poprzedniej generacji. Liczbę ogniw baterii zwiększono z 48 do 60, aby uwzględnić większe rozmiary HR-V i poprawić parametry magazynowania i poboru energii elektrycznej w stosunku do modelu Jazz, dysponującego mocą 109 KM.
Dalsze zmiany w układzie napędowym obejmują redukcję przełożenia pomiędzy silnikiem elektrycznym a kołami, co ma na celu poprawę przyspieszenia i dynamiki HR-V.
Honda HR-V E-HEV
Elektroniczny moduł sterujący w sposób płynny przełącza automatycznie układ e:HEV pomiędzy trybami: elektrycznym, hybrydowym i silnika silnikowego, w zależności od tego, który z tych trybów zapewnia największą oszczędność w danej sytuacji na drodze.
Podczas jazdy ze stałą, wysoką prędkością, np. na autostradzie, system korzysta z trybu silnikowa spalinowego, ponieważ w tych warunkach jest to najbardziej efektywne rozwiązanie. Jeśli wymagane jest większe przyspieszenie, na przykład podczas wyprzedzania, samochód przełączy się na tryb hybrydowy, aby uzyskać przyrost niezbędnej mocy. Ponadto, podczas jazdy w trybie hybrydowym nadwyżka mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania akumulatora, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora, co zapewnia dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa.
Dodatkowy tryb jazdy «Sport», który można włączyć za pomocą przełącznika wyboru trybu, przestawia przepustnicę na żywsze reakcje, podczas gdy tryb «Econ» łagodzi reakcję przepustnicy i obniża zapotrzebowanie energetyczne klimatyzacji, kładąc nacisk na oszczędność paliwa. Oprócz trybu «Normal», w którym samochód samodzielnie zachowuje równowagę pomiędzy zasilaniem elektrycznym i spalinowym, kierowca może przełączać wszystkie tryby jazdy za pomocą przełącznika.
Kierowca może również wybrać na przełączniku opcję B, która oferuje różne stopnie odzyskiwania energii podczas hamowania. Stopień odzyskiwania energii i wynikającą z tego siłę efektu hamowania można znacznie zwiększyć w stosunku do zwykłego zakresu D za pomocą łopatek, umieszczonych za kierownicą.
Zmiany trybów pomiędzy elektrycznym, hybrydowym i silnika spalinowym odbywają się niedostrzegalnie dla pasażerów. Dotyczy to także uruchomienia silnika dla wytworzenia energii elektrycznej. Zamiast konwencjonalnego układu transferu mocy z przekładnią planetarną, która generuje stosunkowo wysokie opory, zastosowana została przekładnia o stałym przełożeniu, pracująca z niższymi oporami toczenia, dzięki mniejszej liczbie ruchomych elementów. Ostatecznie przekłada się to na mniejsze zużycie energii podczas jazdy na napędzie w pełni elektrycznym.
Nowa Honda HR-V e:HEV będzie dostępna w Polsce na początku 2022 roku.
Honda HR-V e:HEV na wideo:
Honda HR-V e:HEV. Wszystko o napędzie - GALERIA ZDJĘĆ