Podczas uroczystej gali we Frankfurcie Hyundai zaprezentował całkowicie nową, trzecią generację modelu i30. Światowy debiut tego modelu odbędzie już pod koniec września na salonie w Paryżu.
Hyundai i30
Pierwsza generacja Hyundaia i30 debiutowała niespełna 10 lat temu, na salonie genewskim w marcu 2007 roku. Był to pierwszy kompaktowy model koreańskiej marki skonstruowany z myślą o podboju rynków europejskich.
Plan się udał, auto spotkało się z ciepłym przyjęciem. Równie dobrze sprzedawała się druga generacja, która pojawiła się 2012 roku. Sprzedano już 400 tys. egzemplarzy tego pojazdu.
Hyundai i30
Trzecia generacja debiutowała więc zaskakująco szybko. Nawet biorąc pod uwagę, że nowy Hyundai i30 trafi do salonów dopiero na początku przyszłego roku, to wymiana modeli nastąpi już po pięciu latach, a zwykle przyjmuje się, że cykl życia pojazdu to sześć lat.
Jaki jest nowy Hyundai i30? Nadwozie ma 434 cm długości, 179,5 cm szerokości i 145,5 cm wysokości. Te wymiary oznaczają, że i30 III generacji jest od poprzednika o 4 cm dłuższy, o 1,5 cm szerszy i 1,5 cm niższy.
Hyundai i30
Nie zmienił się wynoszący 265 cm rozstaw osi. W tej sytuacji widać, że większa długość nadwozia została przekuta na większą pojemność bagażnika, która wynosi 395 litrów. W klasie kompaktowej to świetny wynik.
Producent zapewnia, że nowy i30 posiada najwięcej funkcji aktywnego bezpieczeństwa ze wszystkich samochodów Hyundaia. Jednocześnie ma zapewniać doskonałe właściwości jezdne.
Hyundai i30
Centrum Badawczo-Rozwojowe Hyundaia w Niemczech przeprowadziło szereg testów, w tym na słynnym torze Nürburgring Nordschleife. W porównaniu z poprzednikiem układ kierowniczy jest o 10% bardziej bezpośredni, a czas reakcji pojazdu o 15 ms krótszy.
Podwozie i30 nowej generacji zostało skonstruowane zupełnie od nowa. Zastosowano wielowahaczowe zawieszenie tylnego z podwójnym wahaczem dolnym. Skuteczność hamowania zoptymalizowano, zwiększając średnicę tarcz hamulcowych z przodu do 288 mm, dzięki czemu kierowca może przyłożyć większą siłą hamowania, zwłaszcza, gdy koła są rozgrzane.
Hyundai i30
Zwiększenie wykorzystania stali o wysokiej wytrzymałości do 53% pozwoliło na zmniejszenie masy nadwozia o 28% i zwiększenie jej sztywności o 22%.
Gama silników oparta jest na nowych jednostkach napędowych z turbodoładowaniem . Klienci będą mogli wybierać spośród trzech silników benzynowych i jednego diesla o pojemności 1.6 l dostępnego w trzech wariantach mocy.
Oferta jednostek benzynowych obejmie czterocylindrowy silnik 1,4 T-GDI z turbodoładowaniem – po raz pierwszy w samochodzie Hyundaia – o mocy 140 KM, trzycylindrowy silnikiem 1,0 T-GDI z turbodoładowaniem o mocy 120 KM, oraz czterocylindrowy silnik 1,4 MPI.
Hyundai i30
Ponadto dostępny będzie czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1,6 l z turbodoładowaniem w trzech wariantach mocy: 95, 110 i 136 KM. Do silnika można dobrać sześciobiegową manualną skrzynię biegów lub dwusprzęgłową skrzynię biegów o siedmiu przełożeniach.
Nowa generacja i30 zaoferuje wiele rozwiązań technologicznych ułatwiających korzystanie ze smartfonów, takich jak Apple CarPlay, Android auto czy możliwość ładowania bezprzewodowego. Sterowanie odbywa się za pomocą 8-calowego ekranu dotykowego.
Dostępny będzie cały szereg systemów bezpieczeństwa. Znajdują się wśród nich m.in. system autonomicznego hamowania (AEB), inteligentny tempomat (SCC), system utrzymywania pasa ruchu (LKAS) czy system monitorowania martwego pola (BSD).
Nowy Hyundai i30 będzie objęty pięcioletnią gwarancją bez limitu kilometrów.