Ioniq 5 N to sportowa odmiana znanego już elektrycznego modelu.
Ioniq 5 N
Po co powstają takie samochody? Wszak w założeniu auta elektrycznego miały być tanie i ekologiczne, ratując planetę. Dziś już wiadomo, że nie są i szybko nie będą tanie, a i z ekologią jest różnie. Producenci chętnie montują potężne silniki elektryczne, które muszą być zasilane z potężnych, ciężkich i zasobochłonnych baterii. A ciężki pojazd i mocne silniki to duże zużycie energii. A więc wszystko, tylko nie ekologia.
Tak czy inaczej, Ioniq 5 N, jak sam producent (czyli Hyundai) zapewnia " reprezentuje zelektryfikowaną przyszłość marki N i nowy sposób dla entuzjastów sportowych samochodów na zelektryzowanie ich pasji do jazdy po drogach i torach wyścigowych."
Ioniq 5 N
Ioniq 5 oczywiście zbudowano na tej samej modułowej platformie dla samochodów elektrycznych E-GMP, co modele standardowe. Sztywność nadwozia zwiększono dzięki 42 dodatkowym punktom spawania i 2,1 m dodatkowych klejonych łączeń. Mocowanie silnika i akumulatora zostało wzmocnione, a przednia i tylna rama pomocnicza zostały ulepszone w celu zwiększenia sztywności bocznej.
Zintegrowane osie napędowe są dodatkowo wzmocnione, aby wytrzymać większy moment obrotowy silnika elektrycznego przy jednoczesnym zmniejszeniu masy nieresorowanej poprzez zastosowanie kutych 21-calowych aluminiowych felg.
Ioniq 5 N
Kolumna kierownicza Ioniq 5 N została wzmocniona w celu zwiększenia sztywności. Ponadto pojazd jest wyposażony w specjalnie dostrojony układ kierowniczy N z wyższym przełożeniem układu kierowniczego i lepszą informacją zwrotną.
N Drift Optimizer pomaga utrzymać kąt znoszenia, równoważąc wiele elementów sterujących pojazdem reagujących w czasie rzeczywistym. Zintegrowana funkcja Torque Kick Drift pozwala kierowcy symulować działanie sprzęgła pojazdu spalinowego z napędem na tylne koła. Innymi słowy - można driftować.
N Torque Distribution zapewnia w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego z przodu i z tyłu, który można ustawić na 11 poziomach. E-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) na tylnej osi optymalizuje zachowanie na zakrętach i zapewnia kontrolę. Dodatkowe czujniki w kołach i większa zdolność tłumienia wraz ze zwiększonym rozmiarem amortyzatorów poszerzają zakres regulacji elektronicznie sterowanego zawieszenia.
Ioniq 5 N
Ioniq 5 N jest napędzany przez dwa silniki elektryczne, które rozkręcają się do 21 000 obr./min, zapewniając moc chwilową 650 KM w trybie N Grin Boost. Moc ciągła wynosi 609 KM i pochodzi z silnika przedniego (226 KM) i tylnego (383 KM).
Energię zapewnia nowy akumulator o pojemności 84 kWh. Można go ładować z mocą 350 kW, co pozwala uzupełnić enegię od 10 do 80 proc. w 18 minut.
N Grin Boost poprawia przyspieszenie poprzez przyrost mocy na 10 sekund, a N Launch Control zapewnia trzy różne poziomy przyczepności dla najszybszego możliwego startu. Dzięki temu auto rozpędza się do 100 km/h w 3,4 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 260 km/h.
Ioniq 5 N
Ulepszony system zarządzania temperaturą akumulatora, ze zwiększoną powierzchnią chłodzenia, lepszą chłodnicą oleju silnikowego i systemem chłodzenia akumulatora. Niezależne chłodnice akumulatora i silnika maksymalizują odporność IONIQ 5 N na spadek wydajności podczas intensywnej jazdy po torze.
Przed jazdą kierowca może skorzystać z funkcji wstępnego kondycjonowania akumulatora N, aby zoptymalizować temperaturę ogniw akumulatora do najbardziej korzystnej, wybierając pomiędzy trybem „Drag” dla krótkiego rozwijania pełnej mocy lub trybem „Track”, który utrzymuje najniższą możliwą temperaturę akumulatora na więcej okrążeń.
[image right]Funkcja N Race dodatkowo optymalizuje wytrzymałość pojazdu elektrycznego na torze, dając kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii przez samochód. N Race stosuje podejście wywodzące się ze sportów motorowych, aby zmaksymalizować zasoby, aby uzyskać jak najszybsze czasy. Podczas gdy tego typu zmiana ustawień normalnie wymagałaby zespołu mechaników i sprzętu, IONIQ 5 N oferuje to za pomocą paru kliknięć.
W przypadku N Race kierowcy mają strategiczny wybór, czy wybrać tryb „Endurance” czy „Sprint”. „Endurance” maksymalizuje zasięg na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie mocy szczytowej, co skutkuje wolniejszym narastaniem temperatury. Natomiast, „Sprint” nadaje priorytet mocy. Pomoże to kierowcom dokładnie zarządzać ich strategią energetyczną, aby osiągnąć swoje cele w zakresie wydajności jazdy.
Ioniq 5 N
Ioniq5 5 N jest wyposażony w hamulce N, które są najmocniejszym układem hamulcowym Hyundaia. Posiada przednie tarcze o średnicy 400 mm z czterotłoczkowymi zaciskami i tylne tarcze o średnicy 360 mm.
Ioniq 5 N to auto elektryczne, ale udające spalinowe. Inżynierowie Hyundai N opracowali funkcje N e-shift i N Active Sound +.
N e-shift symuluje ośmiobiegową dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT) w samochodach N z silnikami spalinowymi. Symuluje zmianę biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika i symuluje uczucie szarpnięcia między zmianami.
N Active Sound+ jest połączony z N e-shift. Zawiera system 10 głośników (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który oferuje trzy różne motywy dźwiękowe. Motyw „Ignition” symuluje dźwięk silników 2.0 Turbo z modeli N, a „Evolution” zapewnia charakterystyczny dźwięk inspirowany RN22e. Motyw „Supersonic” to koncepcja inspirowana dwusilnikowymi myśliwcami, charakteryzująca się zmienną głośnością podczas pokonywania zakrętów.
Nie podano jeszcze cen i daty rynkowej premiery Ioniq 5 N.