Mitsubishi ma powody do świętowania. W październiku mija 40 lat nieprzerwanej obecności firmy na rynku europejskim.
Mimo, iż nieliczne pojazdy marki Mitsubishi można było spotkać na drogach kliku europejskich państw już wcześniej (Hiszpania od 1956 roku oraz Grecja od 1963), to decyzja o oficjalnym eksporcie samochodów Mitsubishi na rynek europejski została podjęta w lutym 1970 roku. Była to konsekwencja porozumienia między Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) oraz Chrysler Corporation, na mocy którego MHI wydzieliło istniejący już dział samochodowy i połączyło siły z firmą Chrysler, tworząc Mitsubishi Motors Corporation.
Pierwszy i ostatni (jak na razie) model Mitsubishi - Lancer i Outlander
W maju 1971 roku podpisano kolejną umowę między Mitsubishi Motors Corporation (MMC) oraz Chrysler International S.A., która umożliwiała dystrybucję pojazdów marki Mitsubishi poprzez globalną sieć sprzedaży Chryslera. Porozumienie nie obejmowało terytorium Japonii, USA oraz Kanady. We wrześniu 1971 roku firma MMC otrzymała status spółki joint venture, w której MHI i Chrysler Corporation posiadały odpowiednio 85 i 15% udziałów.
Mitsubishi L200
Postanowienia umowy znacznie ograniczały liczbę samochodów Mitsubishi sprzedawanych w Europie (łącznie 4861 sztuk w latach 1971-1975). W tym samym okresie wyniki sprzedaży japońskich samochodów na rynkach europejskich poszybowały w górę, od 16 458 sztuk w roku 1965 do 126 275 egzemplarzy w 1970 i 528 486 sztuk w 1975. Wreszcie, w 1974 roku MMC i Chrysler International doszły do porozumienia w sprawie rozwoju działań marketingowo-sprzedażowych Mitsubishi na terenie Europy.
Mitsubishi Lancer
Od tej chwili prawa dystrybucyjne przyznawane były niezależnym spółkom, najpierw w Belgii i Luksemburgu (sierpień 1974), a kilka tygodni później w Holandii oraz Wielkiej Brytanii, czyli w kraju, gdzie Mitsubishi Motors oficjalnie zadebiutowało na europejskim rynku podczas londyńskiego salonu w październiku 1974 roku.
Elektryczny Mitsubishi i-MIEV
Podczas tamtej imprezy zaprezentowano modele Lancer i Galant, które – po późniejszym debiucie na salonach brukselskim i amsterdamskim – zostały w 1975 roku wprowadzone do sprzedaży na czterech wymienionych powyżej rynkach. Reszta Europy miała wkrótce stanąć otworem przed japońską marką za sprawą otwarcia rynku (np. Niemcy w 1977 roku) lub na mocy postanowień o ograniczonej sprzedaży (np. Francja w 1978 roku). Przypomnijmy, że Unia Europejska wówczas dopiero się rodziła...
Mitsubishi ASX i Mitsubishi Outlander poprzedniej generacji
Gdy w sierpniu 1982 roku umowa z Chryslerem dobiegła końca, MMC posiadało już pierwsze biuro w Rotterdamie, założone w 1977 roku, które później przekształcono w firmę Mitsubishi Motors Europe B.V., która do dziś ma siedzibę w Holandii.
Przez 40 lat Mitsubishi Motors zanotowało w Europie znaczny wzrost sprzedaży. W zeszłym roku na 34 rynkach europejskich (bez Rosji, Ukrainy i Kazachstanu) nabywców znalazło 92 411 egzemplarzy Mitsubishi. Trzy największe rynki to Niemcy (22 138 sztuk), Wielka Brytania (12 349 sztuk) i Norwegia (5697 sztuk).
Mitusbishi Outlander
Jednak najwyższy wynik 80 000 sprzedanych samochodów uzyskano na rynku rosyjskim, gdzie Mitsubishi jest obecne od 1991 roku.
Przez wiele lat Mitsubishi prowadziło w Europie również produkcję. Najpierw w Holandii (fabryka NedCar, w latach 1995-2012), a następnie w Rosji (jako PCMA Rus, spółka joint-venture z koncernem PSA Peugeot Citroen, uruchomienie produkcji nastąpiło w kwietniu 2010 roku). Jednak produkcja samochodów to nie wszystko. W Europie prowadzono również prace projektowe (1989-2009) oraz rozwojowo-badawcze (od 1989).