Kia Soul I stanowiła mocne zaskoczenie. Zaprezentowany w 2009 roku, rozmiarami kompaktowy samochód, szokował "pudełkowatą" stylizacją, która sprawiała, że samochód w zasadzie w Europie nie miał konkurencji. Mimo tego auto nie zdobyło popularności - wybierały je głównie firmy, którym zależało na samochodach rzucających się w oczy. Osób prywatnych Soul jakoś nie przekonał, zapewne nie bez wpływu na ten fakt miał symboliczny bagażnik, którego pojemność wynosiła tylko 222 litry.
W 2011 roku auto poddano liftingowi. Zmieniono kształt reflektorów, pojawiły się wykonane w technologii LED światła do jazdy dziennej oraz nowy zderzak. Zmiana nastąpiła również w ofercie silnikowej - nowy silnik 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 142 KM zastąpił benzynową jednostkę 1.6 o mocy 126 KM. W ofercie pozostał natomiast diesel o mocy 128 KM.
Kia Soul była objęta 7-letnią gwarancją. Niestety, były duże problemy z jej wyegzekwowaniem i to znacznie szybciej niż po 7 latach. Polski import Kii często szedł w zaparte, niezależnie od problemu, obarczając winą kierowcę (taktyka ta dotyczyła oczywiście wszystkich modeli, nie tylko Soula). Niektóre sprawy trafiły do sądów.
Kia Soul II debiutowała na początku 2013 na salonie w Nowym Jorku. Samochód na swoją europejską premierę musiał nieco poczekać - na Starym Kontynencie pokazano go dopiero w drugiej połowie roku na salonie we Frankfurcie. Samochód trafił do polskich salonów w kwietniu 2014 roku.
Stylistycznie auto nawiązuje do poprzednika, jednak jest całkowicie nowym pojazdem, opartym na płycie podłogowej Kii Cee'd II.
Soul II ma nieznacznie większe wymiary od swego poprzednika. Długość całkowita wzrosła o 20 mm (do 4140 mm), podobnie jak rozstaw osi, który zwiększył się do 2570 mm. Nowy Soul jest ponadto szerszy o 15 mm (1800 mm) i niższy o 17 mm (1593mm).
Kia Soul II dostępna jest z jedną z dwóch jednostek napędowych. Podstawowy motor to benzynowy 1,6 l GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka rozwija moc 132 KM i maksymalny moment obrotowy 161 Nm. Auto w tej wersji rozpędza się do prędkości maksymalnej 185 km/h - przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 11,2 s.
Dla zwolenników oleju napędowego przewidziano wysokoprężną jednostkę 1,6 l CRDI. Silnik rozwija 128 KM i 260 Nm. Sprint do 100 km/h trwa 11,2 s - prędkość maksymalna to 180 km/h.
W obu przypadkach moc przenoszona jest na koła przedniej osi za pośrednictwem ręcznej (lub - jako opcja - automatycznej) sześciostopniowej skrzyni biegów.