Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki ostatnich w tym roku testów zderzeniowych. W ostatniej sesji badaniom poddano cztery modele, przy czym aż połowę stanowiły pojazdy o napędzie alternatywnym. Samochody te oparte są na konstrukcjach konwencjonalnych, jednak nietypowy rodzaj napędu powoduje, że testowane są osobno.
Audi A3 e-tron
Na stanowiska badawcze trafiły Audi A3 Sportback e-Tron, Jeepa Renegade, Kie Soul oraz elektryczna Kie Soul EV.
Audi A3 Sportback e-Tron to hybryda typu plug-in. Okazało się, że wersja hybrydowa nie odbiega poziomem bezpieczeństwa od samochodu spalinowego, a silnik elektryczny i baterie nie stwarzają zagrożenia. Samochód zdobył 82 punkty proc. za ochronę dorosłych i 78 punktów proc. - za ochronę dzieci. Poziom wyposażenia w systemy elektroniczne oceniono na 68 pkt proc., a ochronę pieszych - na 66 pkt proc. To wszystko złożyło się na pięciogwiazdkową ocenę.
Kia Soul
Jednak zwycięzcą tej sesji testów okazał się Jeep Renegade. Ten mały SUV okazał się bardzo bezpiecznym samochodem. Ochronę dorosłych oceniono na 87 p. proc, ochronę dzieci - na 85 p. proc, a pieszych - na 65 p. proc. Wysoko, bo na 74 p. proc. oceniono również poziom wyposażenia w elektroniczne systemy bezpieczeństwa. Suma to oczywiście pięć gwiazdek.
Kia Soul EV
Ciekawe porównania samochodów spalinowych z elektrycznymi dał test Kii Soul. Okazało się, że obie wersje są równie bezpieczne, obie oceniono na 4 gwiazdki, na wyniku tym zaważyło głównie słabsze wyposażenie elektroniczne (obie wersje otrzymały w tym zakresie po 56 p. proc). Pozostałe testy dały wyniki po 59 p. proc w zakresie ochrony pieszych i 82 p. proc - za ochronę dzieci.
Niespodziewanie spora różnica i to na korzyść wersji elektrycznej wynikła w ochronie dorosłych pasażerów. Soul EV uzyskał wynik 84 p. proc, a w wersji konwencjonalnej - 75 p. proc.