Jeśli jesteś miłośnikiem Saaba nie masz ani chwili do stracenia.
Ostatnie nowe auta szwedzkiej marki, która niedawno zniknęła z motoryzacyjnej mapy świata, zlicytowane zostaną 15 i 16 grudnia.
Jedna z przykładowych ofert / foto. kvd.se
Aukcja organizowana przez portal kvd.se to prawdziwa gratka dla amatorów szwedzkiej motoryzacji. Pod młotek trafi 68 pojazdów, których przyszła wartość kolekcjonerska jest trudna do przecenienia. Co ciekawe, część z nich nie jest nawet dopuszczona do ruchu – to pojazdy z serii przedprodukcyjnych i prototypy.
Do kupienia są np. dwa kabriolety serii 9-3 z limitowanej serii Independence Edition. Wyprodukowano zaledwie 38 egzemplarzy tego modelu (docelowa produkcja wynieść miała 366 sztuk) – na aukcję trafił pojazd z numerem 001.
Kolekcjonerów powinien zainteresować również oferowany do sprzedaży model 9-5 – ostatnie auto, jakie zjechało z taśmy montażowej fabryki w Trollhattan.
Jedna z przykładowych ofert / foto. kvd.se
Pod młotek pójdzie też dziesięć egzemplarzy modelu 9-4X – pierwszego w historii marki SUVa, który miał wyciągnąć szwedzkiego producenta z kłopotów. Do kupienia jest też kilka sztuk modelu 9-5 w wersji SportKombi – przed wstrzymaniem produkcji Szwedzi wyprodukowali zaledwie 33 egzemplarze tego auta.
Kłopoty marki zaczęły się w 1999 roku, gdy właściciel pakietu większościowego – koncern General Motors – zmusił zarząd firmy do restrukturyzacji nierentownych zakładów. 26 stycznia 2010 roku, gdy Saab znajdował się już na krawędzi bankructwa, GM sprzedał większość swoich udziałów holenderskiemu producentowi aut sportowych – firmie Spyker. Po przejęciu Saaba przez Spikera utworzono grupę Swedish Automobile, która miała się zajmować zarządzaniem w Trollhattan.
Jedna z przykładowych ofert / foto. kvd.se
Niestety, również ten wysiłek okazał się daremny. Ostatecznie 19 grudnia 2011 roku przedstawiciele Swedish Automobile wystąpili do sądu w szwedzkim Vaenersborgu z wnioskiem o ogłoszenie bankructwa.
Seryjna produkcja samochodów w Trollhattan ruszyła po raz pierwszy w 1949 roku. Firma zyskała sobie wielu klientów dzięki kultowym już modelom: 92, 96 i 900. W latach dziewięćdziesiątych pod skrzydłami General Motors powstały również popularne model 9-3 i 9-5.