Na zakończenie przeglądu badań oceny satysfakcji klienta, który kupił auto na rynku niemieckim (badanie zostało przeprowadzone przez firmę analityczną J.D. Power) przyjrzymy się kategorii najbardziej prestiżowej - samochodom klasy średniej i wyższej segmentu premium.
Wbrew temu, czego można by się spodziewać (badanie przeprowadzono na rynku niemieckim), czołowa trójka zestawienia nie została zajęta wyłącznie przez samochody wyprodukowane w Niemczech. Co więcej, brakło miejsca dla aut Audi i BMW!
Okazuje się, że najlepiej oceniono samochody Mercedesa. 846 punktów (na 1000 możliwych) zdobyła klasa E, zaś 832 punkty - klasa S. Na najniższym stopniu podium znalazło się miejsce dla... Volvo V70 (827 pkt). Brak chociaż jednego modelu Audi i BMW to spora niespodzianka.
Mercedes klasy E
Mercedes klasy E typoszeregu W212 debiutował na początku 2009 roku. Auto należy do prawdziwej ekstraklasy cenowo-jakościowej. Ze względu na wysokie ceny i młode roczniki samochód jest bardzo rzadką ofertą na rynku wtórnym. Jest to jednocześnie najbardziej zaawansowany technologicznie model Mercedesa. Wrażenie robi bogate wyposażenie elektroniczne w zakresie bezpieczeństwa. Dzięki aktywnemu tempomatowi, systemowi kamer i radarów samochód potrafi m.in. sam zahamować w razie wykrycia zagrożenia, potrafi również sam dostosowywać prędkość jazdy do poprzedzającego pojazdu.
Mercedes klasy S
W przeciwieństwie do E-klasy, która jest młodą konstrukcją,
klasa S znajduje się już pod koniec cyklu życia. Auto debiutowało jesienią 2005 roku na salonie we Frankfurcie. Co prawda luksusowe auta klasy premium starzeją się nieco wolniej niż inne, ale 6 lat od debiutu to już niemało.
Klasa S to już samochodowa najwyższa półka. Kosmiczne ceny, kosmiczne wyposażenie oraz olbrzymie koszty utrzymania powodują, że samochód jest bardzo rzadkim widokiem na polskich drogach.
Volvo V70
Volvo V70 trzeciej generacji debiutowało na salonie genewskim w 2007 roku. W stosunku do poprzednika model ten jest nieco wyżej pozycjonowany. Zbudowano go na nowej płycie podłogowej Forda, a wiele elementów jest wspólnych z S80.
Trzecia generacja znacznie urosła (długość o 11 cm, szerokość o 6 cm), stąd przyjmuje się, że jest to wersja kombi modelu S80, a nie jak to było wcześniej - S60.
Volvo V70 jest oferowane również z napędem wszystkich kół i lekko uterenowionej wersji XC70.
Badanie J.D Power uwzględnia bardzo wiele czynników, które podzielić można na cztery główne grupy. Najważniejsza z nich, która stanowi 32 procent oceny końcowej to ogólnie pojęte zadowolenie z auta. Obejmuje ono m.in. osiągi, wygląd (nadwozia, jak i wnętrza), funkcjonalność, styl, pojemność bagażnika, właściwości jezdne, bezpieczeństwo, a nawet widoczność.
Drugie pod względem wagi kryterium to jakość/niezawodność, które stanowi 26 procent oceny końcowej. Kryterium to obejmuje wszelkie możliwe usterki, które pojawiły się w samochodzie.
22 procent to waga kryterium kosztowego. Uwzględnia ono zużycie paliwa, koszt ubezpieczenia, a także ceny przeglądów gwarancyjnych i napraw.
Ostatnie 20 procent oceny całościowej to zadowolenie właściciela samochodu z poziomu obsługi serwisowej. Obejmuje nie tylko jakość napraw, ale również zachowanie doradcy serwisowego czy też wygląd i wyposażenie stacji obsługi.