Wygląda na to, że po latach agonii rosyjska Łada wychodzi właśnie na prostą.
Wczoraj, w fabryce Avtovaz w Togliatti uruchomiono zupełnie nową linię montażową.
Łada Granta
Koszt inwestycji pokryty w całości przez posiadający 25 proc. udziałów w Ładzie alians Renault-Nissan wyniósł ponad 400 mln euro. Dzięki tej inwestycji rosyjska fabryka produkować ma rocznie aż 350 tys. pojazdów. Palny koncernu Renault-Nissan zakładają, że do 2016 roku, w Rosji sprzedawać ma się aż 1,6 mln autu Łady, Nissana i Renault rocznie!
Pierwszym autem, jakie powstawać będzie na nowej linii jest Łada Largus, czyli Dacia Logan w siedmiomiejscowej wersji MCV oznaczona logiem rosyjskiego producenta. Oprócz niej, w dwóch najbliższych latach w Togliatti ruszy też produkcja nowych Nissanów i Renault.
Łada Granta
Warto przypomnieć, że jeszcze kilka lat temu rosyjski producent znajdował się na krawędzi bankructwa. W rok po tym, gdy Francuzi i Japończycy kupili 25 procent udziałów w rosyjskiej firmie za miliard dolarów, dolarów wyniku krachu, wartość ich akcji spadłą do poziomu 200 mln dolarów.
W ratowanie zakładu w Togliatti osobiście włączył się Władimir Putin. Przy błysku dziennikarskich fleszy prezentował m.in. swoją prywatną Ładę Nivę i zachwalał nowe modele rosyjskiego producenta – Kalinę i Grantę.
Łada Priora
Produkcja tej ostatniej ruszyła w Togliatti z końcem ubiegłego roku. Auto zbudowano w oparciu o płytę podłogową Kaliny (wspólnych jest aż 70 procent części), ale dzięki współpracy z japońskimi i francuskimi inżynierami, w stosunku do starszych pojazdów Łady zdecydowanie poprawiła się jakość. Rosyjskie media na każdym kroku podkreślają również nowoczesność konstrukcji - samochody zostały wyposażone w podzespoły renomowanych producentów, takich jak Bosch czy Valeo.
Łada Priora
Obecnie w ofercie producenta z Togliatti znajduje się aż siedem modeli. Oprócz najnowszych Largusa i Grnata Rosjanie kupić mogą również stosunkowo nowoczesne: Ładę Priorę (produkowana od 2008 roku) i Kalinę (niewielki hatchback segmentu B). Fabryka Łady wciąż produkuje również wiekowe: rodzinną Samarę, terenową Nivę oraz... zaprezentowany w 1982 roku, zbudowany w oparciu o podzespoły fiata 124, model 2107. By stać się właścicielem tego jeżdżącego reliktu poprzedniej epoki trzeba posiadać około 20 tys. złotych.