chceauto.pl
x
Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-11-23
Dacia Jogger zaprezentowana została we wrześniu 2021 roku i wypełnia miejsce aż po trzech modelach – Dokker, Lodgy oraz Logan MCV. Łączy w sobie cechy minivana oraz kombi, a całość wzbogacono dodatkowo o atrybuty charakterystyczne dla SUVów. Taki zestaw w przystępnej cenie brzmi jak niepowtarzalna okazja, ale czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdzamy to w naszym teście.

Znajomy wygląd?

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Patrząc na tył Joggera trudno nie skojarzyć, że gdzieś już się to widziało, a dokładniej w Volvo, które od lat stosuje łudząco podobny wzór tylnych świateł. Osoby bardziej zaznajomione z tematem mogą nawet skojarzyć całą bryłę nadwozia z modelem XC70, który Volvo miało kiedyś w ofercie. W obu przypadkach ogólna koncepcja jest zbliżona i w uproszczeniu sprowadza się do nadwozia kombi z podniesionym prześwitem. Jogger jest całkiem długim autem (4547 mm), ale stosunkowo wąskim (1784 mm) i przynależy do segmentu C.

Wnętrze – praktyczność na pierwszym planie

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Zaglądając do kabiny można odnieść pozytywne pierwsze wrażenie, bowiem projekt deski rozdzielczej jest uporządkowany oraz nowoczesny i całościowo nie widać, żeby dział finansowy walczył o każdą złotówkę oszczędności. Oczywiście, wszechobecnie wykorzystane tworzywa sztuczne są twarde i nieprzyjemne w dotyku, za to ich zmontowanie jest dokładne i solidne. Zastrzeżeń nie budzi także pozycja za kierownicą i wygoda foteli – siedzi się wysoko i w naturalnej pozycji.

Najmocniejszą zaletą jest bez wątpienia szeroko rozumiana przestronność w każdym wymiarze, od początku deski rozdzielczej, aż po kraniec ogromnego bagażnika. Warto wspomnieć, że dodatkowe wyposażenie przewiduje opcję zamówienia trzeciego rzędu siedzeń, jednak te sprawdzą się raczej do wożenia dzieci. Widoczność, dzięki sporym szybom o prostych kształtach, jest fantastyczna, choć ma jeden słaby punkt. W miejscu przy bocznych lusterkach znajdują się pokaźne słupki, które zasłaniają widok chociażby na skrzyżowaniach. Ekran dotykowy obsługuje jedynie podstawowe funkcje, ale radzi sobie z nimi sprawnie, w tym bez trudu łączy się ze smartfonem przez Android Auto lub Apple CarPlay.

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Dacia Jogger z fabryczną instalacją LPG

Pod maską znajdziemy 3-cylindrową jednostkę benzynową o pojemności 1 litra, która zasilana jest fabryczną instalacją gazową. Maksymalna rozwijana moc to 100 KM i osiągalna jest przy jeździe na LPG. Przełączając się na benzynę tracimy niemal 10 KM, ale ma to pomijalny wpływ na osiągi. Te zresztą nie są tu przecież priorytetem, więc dla formalności tylko wspomnimy, że prędkość 100 km/h osiągana jest po czasie 12,3 sekundy. Mocy nie brakuje w mieście, jej deficyt odczuć można dopiero przy próbie wyprzedzania z wyższymi prędkościami.

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Silnik cechuje się nie najlepszą kulturą pracy, przy rozruchu jest dość głośny i wpada w drgania, które przenosi do wnętrza oraz na zespół napędowy. Jest to problem charakterystyczny dla 3-cylindrowych jednostek i tutaj także on występuje. Podobnie działanie skrzyni biegów odbiega od ideału i w trakcie szybszej zmiany przełożeń doświadczyć można nieprzyjemnych szarpnięć.

Na pochwałę zasługuje natomiast płynnie działające sprzęgło, które jest łatwe do wyczucia, przez co nawet jazda w zakorkowanym mieście nie jest przesadnie męcząca. Podczas manewrowania docenimy świetną zwrotność i, pomimo sporych gabarytów, zajmowanie ciasnych miejsc parkingowych nie stanowi wyzwania.

Prześwit w Dacii Jogger mierzy aż 20 cm, dzięki czemu nie musimy obawiać się gorszej jakości nawierzchni. Miłym zaskoczeniem jest przy tym stabilność na zakrętach i efektywność amortyzatorów, które sprawnie radzą sobie w szerokim zakresie tłumienia nierówności. Zawieszenie jest miękko zestrojone, choć wcale nie przekłada się to na obniżenie pewności prowadzenia. Ocenę tej kategorii zaniża niestety układ kierowniczy, którego precyzja działania pozostawia trochę do życzenia. Do słabych punktów należy też zapisać nieskuteczne wyciszenie kabiny – finanse firmy ewidentnie ominęły ten aspekt. Nie pomaga w tym pudełkowaty kształt nadwozia i w efekcie przy prędkościach autostradowych szum powietrza zaczyna być już mocno uciążliwy.

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Dacia Jogger LPG – ekonomia jazdy

Instalacja LPG montowana już na linii produkcyjnej ma niezaprzeczalne zalety. Pierwszą z nich jest optymalny rozkład wszystkich komponentów w pojeździe. Stąd też wlew paliwa i gazu znajduje się pod tą samą klapką, a butla umieszczona została pod bagażnikiem, przez co nie zajmuje przestrzeni ładunkowej. Do tego unikamy problemów integracji takiego systemu z jednostką spalinową. Tutaj zdecydowano się na zastosowanie wtrysku wielopunktowego, który doskonale nadaje się do zasilania dwoma rodzajami paliwa. Silnik uruchamiany jest na benzynie, ale potrzebuje raptem od kilku do niskich kilkudziesięciu sekund, by przełączyć się na LPG i czas ten uzależniony jest głównie od temperatury panującej na zewnątrz.

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Maksymalna pojemność gazu, jaką jesteśmy w stanie napełnić butlę to 40 litrów, a benzyny w baku zmieści się nieco więcej, bo 50 litrów. Zapełniając całkowicie oba zbiorniki otrzymamy zasięg przekraczający 1000 kilometrów. Zużycie gazu w mieście oscyluje wokół wartości 10 l/ 100 km i podobne rezultaty otrzymamy też na autostradzie. Poza terenem zabudowanym obniżymy spalanie gazu do około 7 l/100 km. Wyniki na benzynie są mniej więcej o jeden litr niższe dla każdego z tych cykli. W ekonomicznej jeździe pomaga system start/stop, który jednak z nieco przesadzonym pośpiechem gasi silnik, a jego ponowne uruchamianie nie należy do najszybszych.

Dacia Jogger – wyposażenie i cennik

Jogger występuje w trzech wersjach wyposażenia. Cennik otwiera odmiana Essential, której cena startuje z poziomu 74 300 złotych. Bazowe wyposażenie jest tu zupełnie podstawowe i obejmuje wspomaganie układu kierowniczego, komputer pokładowy, centralny zamek, elektryczne szyby przednie, relingi dachowe, czy automatyczne światła. Dla tego poziomu wyposażenia dostępny jest też wyłącznie silnik z fabryczną instalacją LPG o mocy 100 KM.

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Wyżej pozycjonowane w cenniku wersje mają do wyboru jeszcze silnik z zasilaniem wyłącznie benzynowy o nieco większej mocy 110 KM. Za dopłatą 4500 złotych możemy domówić też trzeci rząd siedzeń. Na pokładzie testowanego przez nas egzemplarza zawarto większość istotnych elementów dodatkowego wyposażenia, a wartość tak bogatej konfiguracji to około 95 000 złotych. Niestety w ofercie brakuje skrzyni automatycznej oraz napędu na wszystkie koła, co jeszcze bardziej zwiększyłoby uniwersalność tego modelu.

Dacia Jogger – podsumowanie i nasza opinia

Dacia pozostaje marką budżetową i jej oferta skierowana jest przede wszystkim do tych klientów, którzy przy zakupie kierują się atrakcyjną ceną. W ostatnich latach zauważyć można jednak, że przy zachowaniu tej filozofii udaje się sukcesywnie podnosić jakość i nowoczesność modeli w gamie, czego efektem jest przetestowany przez nas Jogger. To samochód, w którym osiągnięto udany kompromis pomiędzy niskim kosztem produkcji a cechami użytkowymi. Nie ma na europejskim rynku drugiego modelu, który w tym przedziale cenowym oferowałby wariant 7-osobowy, fabryczną instalację gazową i opcjonalnie całkiem przyzwoite wyposażenie.

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie
Główne zalety Joggera to przede wszystkim pojemna i przemyślanie zaprojektowana kabina, komfortowe zawieszenie i niska cena, która oczywiście też z czegoś musi wynikać. Wynika z oszczędności na materiałach wykończeniowych, na wytłumieniu elementów napędowych i wyciszeniu wnętrza. Całościowo natomiast jest to atrakcyjna propozycja dla klientów szukających w samochodzie praktyczności, uniwersalności, nie planujących wydawać fortuny i gotowych zaakceptować wiążące się z tym ograniczenia oraz ustępstwa.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocie - GALERIA ZDJĘĆ

Dacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocieDacia Jogger - siła tkwi w prostocie

Zobacz także

Test: Cupra Leon Sportstourer - rozsądek ponad emocjami

Test: Cupra Leon Sportstourer - rozsądek ponad emocjami 2023-09-10

Kiedy w 2018 roku ogłoszono, że Cupra zostanie oficjalnie oddzielona od Seata, to wydawało się, że nowa marka będzie zarezerwowana wyłącznie dla tych najbardziej sportowych modeli. Później okazało się jednak, że pod maskę zaczęły trafiać...
Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake - dynamiczny, praktyczny i drogi

Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake - dynamiczny, praktyczny i drogi 2023-08-20

VW Arteon kształtował się powoli, a jego historię rozpoczął Passat CC w 2008 roku – usportowiona wersja popularnego Passata przyjęła się na rynku i pozwoliła pozyskać nowych klientów, którzy poszukiwali czegoś innego niż klasyczny sedan. By...
TEST: Suzuki Swace - udany efekt porozumienia dwóch marek

TEST: Suzuki Swace - udany efekt porozumienia dwóch marek 2023-05-02

Suzuki Swace zadebiutował w 2020 roku i jest efektem współpracy między Toyotą a Suzuki. Swace to w każdym calu bliźniacza do Toyoty Corolli konstrukcja, co dostrzec można gołym okiem już przy pierwszym kontakcie. Jednym z głównych powodów...
Cupra Leon ST - kombi nie musi być nudne

Cupra Leon ST - kombi nie musi być nudne 2022-11-14

Leon czwartej generacji, po raz pierwszy w historii tego modelu, w najmocniejszej odmianie nie występuje już jako przedstawiciel rodziny Seata. Na jego masce pojawiło się nowe logo, reprezentujące oddzielną markę Cupra. Nazwa to skrót od „Cup...
Rekordowa sprzedaż Dacii. Kupiłeś Dustera albo Sandero?

Rekordowa sprzedaż Dacii. Kupiłeś Dustera albo Sandero? 2022-01-17

W ubiegłym roku na drogi całego świata trafiło aż 537 095 nowych Dacii. Producent pierwszy raz w historii znalazł się w Europie na liście trzech najchętniej wybieranych marek przez klientów indywidualnych!W 2021 roku Dacia osiągnęła rekordowy -...
Dacia zmienia logo. A to tylko początek

Dacia zmienia logo. A to tylko początek 2021-06-21

Podczas prezentacji planu strategicznego na początku 2021 r. Dacia zapowiedziała początek nowego rozdziału w swojej historii.Teraz nabiera on konkretnych kształtów wraz ze zmianą wizerunku marki. Pojawiają się nowe logo, nowy znak, nowe kolory, nowe...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS