W 2024 roku Dacia sprzedała 676 340 samochodów, co stanowi wzrost o 2,7 proc. w stosunku do roku 2023. Ubiegły rok wyznacza również kolejny etap w historii Dacii – marka przekroczyła symboliczny próg 9 milionów samochodów sprzedanych od 2004 r, gdy trafiła pod skrzydła Renault.
- Dacia ma rekordowy udział w rynku
- Sandero, Duster i Jogger najchętniej kupowane
- Klęska Dacii Spring. Nadjeżdża Bigster
Dacia ma rekordowy udział w rynku
W Europie Dacia może poszczycić się rekordowym udziałem w rynku samochodów osobowych i dostawczych, wynoszącym 3,9 proc. (o 0,1 p. więcej w stosunku do 2023 r.) oraz rekordowym udziałem w rynku samochodów osobowych, wynoszącym 4,5 proc. (o 0,1 p. więcej w stosunku do 2023 r.).
W 2024 r. Dacia osiągnęła rekordowy udział 8,3 proc. w sprzedaży samochodów osobowych do osób indywidualnych w Europie (8,2 proc. w 2023 r.) i umocniła trzecie miejsce wśród najlepiej sprzedających się samochodów w tym segmencie na naszym kontynencie, które zajmuje już czwarty rok z rzędu. W niektórych krajach wzrost sprzedaży jest bardzo duży, np. w Polsce wyniósł 11,9 proc.
Sandero, Duster i Jogger najchętniej kupowane
Od 2017 roku najchętniej kupowanym modele Dacii pozostaje Sandero. Nie inaczej było w 2024 roku, gdy z salonów wyjechały 309 392 egzemplarze (+14,5 proc. w porównaniu z 2023 r.) To również pierwszy samochód Dacii, który przekroczył pułap 300 tys. sztuk sprzedanych w ciągu roku.
Dobre wyniki notuje również Dacia Duster. Model ten utrzymał pozycję najlepiej sprzedającego się SUV-a w Europie w segmencie osób indywidualnych, co zresztą robi od 2018 r. Duster jest jednocześnie drugim najczęściej kupowanym samochodem przez osoby indywidualnych w Europie.
Ze sprzedażą 215 024 sztuk w 2024 roku (o 7,3 proc. więcej niż w 2023 roku) we wszystkich krajach łącznie Duster przekroczył próg 2,5 miliona aut jeżdżących po drogach od rynkowego debiutu w 2010 roku. Warto dodać, że maju 2024 roku w salonach pojawiła się nowa generacja tego modelu.
Jogger sprzedał się w liczbie 96 440 sztuk, czyli o 2,4 proc. więcej w porównaniu do roku 202. Jogger jest drugim najczęściej kupowanym samochodem w segmencie C (bez SUV-ów) przez klientów indywidualnych w Europie. 29 proc. sprzedaży modelu stanowią wersje hybrydowe.
Klęska Dacii Spring. Nadjeżdża Bigster
Zakończenie programów rządowych dopłat sprawił, że sprzedaż elektrycznego Springa spadła o katastrofalne 63 proc. w stosunku do 2023 roku. Trend spadkowy został zahamowany dopiero w ostatnim kwartale, gdy w salonach pojawiła się nowa generacja tego modelu.
W 2025 roku Dacia liczy na dalsze wzrosty sprzedaży. Ma je zapewnić Bigster, czyli kompaktowy SUV, który właśnie wchodzi do sprzedaży.