Lamborghini zaprezentowało Huracana, nowy model, który zastąpi kultowe Gallardo.
Gallardo to właściwie najważniejszy model w historii Lamborghini. Samochód debiutował w 2003 roku i pozostał w produkcji aż przez 10 lat. W tym czasie sprzedano 14 022 egzemplarze, co uczyniło z Gallardo najchętniej kupowany model Lamborghini w całej historii włoskiej firmy.
Lamborghini Huracan
Produkcja Gallardo została już zakończona, a pałeczkę ma przejąć Huracan. Nie trzeba chyba wyjaśniać, jak ważny to model dla Lamborghini... Zgodnie z tradycją, nazwa nowego pojazdu jest imieniem byka. Huracan walczył w hiszpańskim Alicante w 1879 roku i przeszedł do historii, jako niezwykle odważne i trudne do zwyciężenia zwierzę.
Takie samo ma być nowe Lamborghini. Stylistycznie Huracan nawiązuje do Gallardo. Linie nadwozia są tak poprowadzone, że natychmiast wiadomo, że nowy model pochodzi ze stajni Lamborghini - dominują odważne linie i ostre krawędzie.
Lamborghini Huracan
Wnętrze samochodu jest ultranowoczesne. Włosi zrezygnowali z tradycyjnych zegarów, w zamian na desce rozdzielczej zamontowano duży, kolorowy ekran TFT o średnicy 12,3 cala. To on dostarcza wszystkich potrzebnych informacji, pełni rolę prędkościomierza i obrotomierza, ale również jest centrum systemu infotainment (umożliwia sterowanie sprzętem audio, telefonem, wyświetla wskazania nawigacji itp). O tym, co w danej chwili pojawia się na ekranie decyduje kierowca.
Lamborghini Huracan
Kokpit zbudowano oczywiście wokół kierowcy, charakterystyczny dla samochodów sportowych jest szeroki środkowy tunel. Wnętrze zostało przy tym luksusowo wykończone alcantarą i skórą Nappa. O odpowiedni klimat dba również nastrojowe oświetlenie typu LED. Ten sam typ oświetlenia zastosowano zresztą również w lampach zewnętrznych (zarówno z przodu, jak i z tyłu).
Lamborghini Huracan
Lamborghini Huracan zbudowano z wykorzystaniem wytrzymałych, ale lekkich materiałów, a więc włókna węglowego i aluminium. W efekcie masa samochodu (bez płynów eksploatacyjnych, czyli paliwa, olejów, płynu chłodniczego) wynosi tylko 1422 kg, a przy tym zachowano wysoką sztywność nadwozia. Utrzymanie niskiej masy jest kluczowe zarówno dla osiągów, jak i zdolności pokonywania zakrętów.
Lamborghini Huracan
Źródłem mocy Lamborghini Huracan jest nowy benzynowy silnik V10 o pojemności 5.2 l. Jednostka ta generuje 610 KM mocy (przy 8250 obr/min) i 560 Nm momentu obrotowego (przy 6500 obr/min). Standardowym wyposażeniem jest zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach, która nosi nazwę Lamborghini Doppia Frizion (LDF) i przekazuje moment obrotowy na cztery koła.
Lamborghini Huracan
]Jednostka napędowa Huracana wyposażona jest w system Inieziona Diretta Stratificata (IDS), który jest swego rodzaju połączeniem wtrysku bezpośredniego i pośredniego. Według zapewnień producenta takie rozwiązanie gwarantuje wyższą moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa niż w silniku V10 stosowanym w Gallardo. W cyklu pomiarowym - również dzięki zastosowaniu układu Sart&Stop - Huracan osiągnął wynik, w który trudno uwierzyć. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wyniosło 12,5 l/100 km...
To wynik imponujący (choć oczywiście daleko odbiegający od rzeczywistości), ale robi mniejsze wrażenie niż pozostałe osiągi. Prędkość maksymalna Huracana to 325 km/h, pierwsze "setka" pojawia się na liczniku po 3,2 s od ruszania, druga - niewiele później, bo w 9,9 s od startu...
Lamborghini Huracan
Na kierownicy Lamborghini Huracan znajduje się specjalny przełącznik wyboru trybu jazdy. Posiada on trzy pozycje: Strada (ulica), Sport i Corsa (tor). Wybierając jeden z tych programów kierowca może całkowicie zmienić charakterystykę samochodu: inaczej działa skrzynia biegów i silnik, zmienia się generowany przez pojazd dźwięk, inaczej działa system napędu na cztery koła i układ stabilizacji jazdy, a także aktywne zawieszenie. O ile ten ostatni system jest opcjonalny, to już standardowym wyposażeniem są karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe.
Na potrzeby produkcji Huracana Lamborghini przygotowało całkowicie nową linię montażową, którą zainstalowano w siedzibie firmy w Sant'Agata Bolognese. Produkcja już ruszyła, a od stycznia przyszłego roku rozpocznie się cykl zamkniętych prezentacji, na których nowy model będzie przedstawiany wybranym osobom. W sumie w ponad 60 miastach całego świata odbędzie się ponad 130 takich spotkań. Natomiast oficjalna światowa premiera Lamborghini Huracan będzie miała miejsce w marcu na salonie w Genewie. Wkrótce potem pierwsze samochody trafią do klientów.