W poszukiwaniu nowej klienteli (głównie osób młodych) Lexus poszerza gamę crossoverów o całkowicie nowy pojazd - do RX-a i NX-a dołączy mniejszy UX, który został oficjalnie zaprezentowany na salonie genewskim.
Lexus UX
Nazwa UX to skrót pochodzący od słów "Urban Explorer", czyli "miejski odkrywca". Ten kompaktowy samochód jest pierwszym modelem Lexusa zbudowanym na nowej płycie podłogowej GA-C, która zapewniać ma dużą sztywność nadwozia i sportowe prowadzenie.
Lexus UX ma 449,5 cm długości, 152 cm wysokości i 184 cm szerokości, przy rozstawi osi wynoszącym 264 cm. Dzięki dużemu rozstawowi osi, na brak miejsca nie będą mogły narzekać osoby jadące z tyłu (miejsce na nogi to 87 cm), ponadto udało się wygospodarować całkiem spory bagażnik, którego długość wynosi 79 cm (pojemności jeszcze nie znamy).
Lexus UX
Samochód, który w nazwie ma słowo "miejski" musi cechować się dobrą manewrowością. Lexus Ux pod tym względem nie zawodzi, jego średnica zawracania to 10,4 m.
Wnętrze UX zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy – wszystkie pierwszorzędne elementy funkcjonalne samochodu skupiono wokół jego stanowiska, m.in. w stronę kierowcy zwrócona jest konsola środkowa.
Lexus UX będzie dostępny wyłącznie z silnikiem benzynowym oraz napędem hybrydowym z wersjach z napędem na koła przednie lub wszystkie w systemie E-Four. Diesli nie przewidziano, ale akurat u Lexusa nie jest to niespodzianką.
Lexus UX
Wersja hybrydowa nosi oznaczenie UX 250h i będzie napędzana układem hybrydowym 4. generacji, na który składają się silnik elektryczny, dwulitrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy oraz elektroniczna przekładnia bezstopniowa (CVT). Wersja będzie dostępny zarówno z napędem na koła przednie, jak też z systemem napędu na 4 koła Lexusa – E-Four.
Wstępne dane dla mocy systemowej układu hybrydowego mówią o mocy maksymalnej 178 KM.
Lexus UX
W układzie napędowym zastosowano lżejsze i mniejsze przekładnie oraz nowy sterownik mocy, co pozwoliło ograniczyć straty i zmniejszyć wydzielanie ciepła. Nowy akumulator niklowo-wodorkowy NiMH ma zoptymalizowaną konstrukcję i bardziej zwarty układ chłodzenia. Dzięki niewielkim wymiarom można go było umieścić pod tylną kanapą, co umożliwiło powiększenie przestrzeni bagażowej i obniżenie środka ciężkości.
System napędu wszystkich kół E-Four opiera się na dodatkowym silniku elektrycznym przy osi tylnej. Rozdział momentu obrotowego między osiami zmienia się dynamicznie podczas przyspieszania, pokonywania zakrętów lub nawierzchni o słabej przyczepności. Po wykryciu uślizgu kół przedniej osi moc przenoszona na oś tylną zostanie zwiększona z 60 do ok. 80% przy prędkościach do 70 km/h.
Lexus UX
Samochód z silnikiem benzynowym będzie nosił oznaczenie UX 200. Jej źródłem mocy jest nowy silnik czterocylindrowy o pojemności 2.0. Jednostka ma cechować się dużą sprawnością cieplną, na poziomie 40 proc. Producent nie ujawnił natomist jej mocy.
Silnik połączony jest z pierwszą przekładnią Lexusa Direct Shift-CVT, skonstruowaną, by zapewnić typowe dla konwencjonalnej przekładni bezstopniowej, płynne przyspieszanie, ale uzupełnione o poczucie bezpośredniego sterowania.
Lexus UX
]Konwencjonalny system CVT wykorzystuje dwa koła pasowe, które potrafią bezstopniowo zmieniać swe średnice w punktach styku z łączącym je pasem, a tym samym i przełożenie, bez jakiegokolwiek efektu przełożeń stopniowanych. Nową przekładnię Direct Shift-CVT wyposażono w dodatkową przekładnię zębatą, pozwalającą uzyskać przy ruszaniu z miejsca przyspieszenia takie, jak w przekładni manualnej. Właśnie stąd płynność przyspieszeń jak w CVT, ale z poczuciem bezpośredniej kontroli.
Ponadto wykorzystanie przekładni zębatej do startu zatrzymanego zmniejsza potrzebę wykorzystania pasowej przekładni CVT w zakresie niskich przełożeń, co umożliwia rozszerzenie zakresu jej pracy w strefie przełożeń wysokich.
Do przełączania pomiędzy przekładnią zębatą a przekładnią CVT wykorzystywany jest szybki układ z mokrym sprzęgłem wielopłytkowym.
Lexus UX będzie oferowany również w usportowionej wersji F Sport. Trzeba jednak zaznaczyć, że u Lexusa jest to głównie bardziej agresywny pakiet stylistyczny. Zmiany techniczne ograniczają się do specjalnego zestrojenia zawieszenia z regulacją zarówno sprężyn, jak i stabilizatorów i zastosowaniem na tylnej osi wyczynowych amortyzatorów.