Czy nie byłoby dobrze z wyprzedzeniem wiedzieć o niebezpieczeństwach czających się za zakrętem? Dzięki nowemu systemowi Forda o nazwie LHI już wkrótce będzie to możliwe.
Nowy system wczesnego informowania (LHI) stanowi znaczący krok w kierunku skomunikowanej infrastruktury transportowej, pomagając kierowcom przewidywać zagrożenia i unikać potencjalnych niebezpieczeństw.
Jeśli na trasie samochodu, poza zasięgiem wzroku kierowcy, np. za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi, znajduje się zagrożenie, wypadek, przeszkoda na drodze – kierowca, który nie jest w stanie tego jeszcze dostrzec, otrzymuje wcześniejsze powiadomienie. System może ostrzegać również o innych zagrożeniach, od niecodziennego gradobicia, nagłej powodzi, po osuwiska na drodze.
Zasada działania systemy LHI
Sygnały pochodzą z pojazdów, które w strefę zagrożenia wjechały przed nami. LHI działa autonomicznie, nie potrzebuje interakcji ze strony kierowcy, aby generować informacje i ostrzeżenia.
Informacje o zagrożeniach są prezentowane na wyświetlaczu na desce rozdzielczej tylko wtedy, gdy zdarzenie może mieć wpływ na podróż kierowcy.
Czujniki monitorują działanie wielu systemów, wykrywając m.in. hamowanie awaryjne, włączenie świateł przeciwmgielnych czy aktywowanie kontroli trakcji, dzięki czemu "rozpoznają" niekorzystne warunki pogodowe lub drogowe. Gromadzone z sensorów dane podlegają analizom, którychj celem jest ustalenie lokalizacji zagrożenia i ocena, czy doszło do wypadku drogowego.
Pojazd za pomocą modemu FordPass Connect zapewnia aktualizacje automatycznie, poprzez bezpieczne połączenie z „chmurą”. Partner technologiczny Forda, HERE Technologies, zarządza centralną platformą chmury, w której gromadzone są dane z pojazdów wielu marek.
Ford Puma - pierwsze auto z systemem LHI
Im więcej samochodów jest skomunikowanych z siecią, tym większa jest wydajność systemu. Kiedy wiele pojazdów generuje to samo ostrzeżenie, inne, znajdujące się w pobliżu, otrzymują z chmury informacje o wydarzeniu za pośrednictwem sieci komórkowej, co umożliwia dostosowanie prędkości lub podjęcie odpowiednich działań.
Dodatkowe informacje, pochodzące z baz danych wydarzeń i raportów drogowych władz publicznych, zapewniają kierowcom inne wcześniejsze ostrzeżenia, m.in. o zbliżających się pojazdach jadących po niewłaściwej stronie jezdni, zwierzętach lub osobach na drodze, oraz robotach drogowych.
System wczesnego informowania LHI, dostępny jako nieodpłatne wyposażenie standardowe w nowym Fordzie Puma. W cenie auta znajduje się dwuletni abonament na usługę. To jednak tylko początek - Ford zapewnia, że do końca tego roku LHI będzie dostępny w ponad 80 procentach samochodów osobowych tej marki.
Co najważniejsze, wynikające z tego korzyści nie będą ograniczone tylko do osób podróżujących Fordami. Rozsyłane informacje mogą ostrzegać także kierowców pojazdów innych producentów i vice-versa.