Dokładnie dziesięć lat temu, 25 czerwca 2003 r., z linii produkcyjnej w japońskim Hofu zjechała pierwsza Mazda3. Model ten, który zastąpił w ofercie Mazdę 323, okazał się sporym sukcesem. Na całym świecie sprzedano w sumie 2,2 mln egzemplarzy Mazdy3 pierwszej generacji.
Mazda 3 hatchback, rok 2003
W 2009 roku Mazda zaprezentowała "trójkę" drugiej generacji. Samochód ten zaprojektowano zgodnie z filozofia Zoom-Zoom, zgodnie z którą auta mają być lżejsze i zużywać mniej paliwa, ale jednocześnie powinny sprawiać przyjemność właściwościami jezdnymi i być niezawodne.
W nowym modelu pojawiło się kilka nowości, które nie są oczywiste w samochodach kompaktowych, jak system monitorowania martwego kąta czy adaptacyjne reflektory. Nic więc dziwnego, że auto otrzymało 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.
Mazda 3 hatchback, rok 2003
Do chwili obecnej sprzedaż Mazdy3 drugiej generacji sięgnęła liczby 1,4 mln egzemplarzy. Szczególnym powodzeniem model ten cieszy się w Australii, gdzie w latach 2011 i 2012 był najchętniej kupowanym samochodem osobowym.
W Europie Mazda3 cieszy się nieco mniejszą popularnością. Powodem są nie tylko mocni rywale w postaci np. Volkswagena Golfa, Opla Astry czy Forda Focusa, ale również niezbyt konkurencyjne ceny, spowodowane faktem, że samochód jest importowany z Japonii, przez co objęty cłem.
Mazda 3, rok 2009
Zgodnie z założeniami konstruktorów, mocną stroną Mazdy 3 jest bezawaryjność. W niemieckim badaniu satysfakcji właścicieli przeprowadzonym przez firmę analityczną J.D. Power, w 2010 roku model ten okazał się najlepiej ocenianym samochodem kompaktowym, a rok później zwyciężył w klasyfikacji generalnej.
Japończycy już intensywnie pracują nad Mazdą3 III generacji. Samochód już właściwie jest gotowy, obecnie przechodzi intensywne testy. Debiut nowego modelu nastąpi po wakacjach na salonie we Frankfurcie.