Wiosenne miesiące 2021 roku, bardziej niż jakiekolwiek inne, mają szansę stać się głównym okresem wzmożonej pracy dla mechaników w związku z kilkoma nakładającymi się czynnikami, które spowodują wzrost ruchu w warsztatach.
Dane z UE i EFTA wskazują, że w ciągu ostatnich pięciu lat najwięcej nowych rejestracji pojazdów odnotowano w marcu, kwietniu i maju. Oznacza to, że ich coroczne przeglądy będą najprawdopodobniej wypadać w rocznicę zakupu auta.
Te dane potwierdzają wyniki raportu Autodata o najczęściej serwisowanych pojazdach, według którego marzec był najpopularniejszym miesiącem na przeglądy i naprawy w latach 2018 i 2019. Właśnie wtedy mechanicy najwięcej korzystali ze specyfikacji i instrukcji w zakresie serwisowania i napraw, aby obsłużyć pojazdy trafiające do ich warsztatów.
Możemy się również spodziewać, że specyficzne warunki związane z COVID-19 będą mieć wpływ na rezerwacje w 2021 roku. Pandemia zmusiła rządy niektórych państw do zezwolenia kierowcom na opóźnienie obowiązkowych przeglądów technicznych, co oznacza, że w najbliższych miesiącach możemy się spodziewać napływu aut po terminie przeglądu.
Prowadzone na całym świecie programy szczepień na niespotykaną dotąd skalę zachęciły też rządy do rozluźnienia ograniczeń, aby ożywić gospodarkę i pozwolić pracownikom na powrót do biur. Jednak pracownicy podchodzą z ostrożnością do środków transportu publicznego i będą bardziej skłonni dojeżdżać do pracy własnym autem. Wiele osób pracujących zdalnie z domu będzie musiało zająć się swoimi samochodami, które przez długi czas były używane tylko sporadycznie, szczególnie w miesiącach zimowych. W takim scenariuszu wysoce prawdopodobne jest wystąpienie problemów wymagających wizyty w warsztacie oraz konieczności przeprowadzenia drobiazgowego przeglądu.
W wyniku pandemii znacząco wzrosła liczba dostaw do domów. Aplikacja Autodata odnotowała wzrost zapytań o dane serwisowe dla samochodów dostawczych o 19% od pierwszego do trzeciego kwartału 2020 roku w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na dostawy towarów kupowanych online. Ponadto pojazdy te będą niedługo wymagały wizyty w warsztacie w związku z corocznym przeglądem zbiegającym się z rocznicą zakupu.
Mając na uwadze powyższe czynniki oraz dane z naszej aplikacji, sporządziliśmy listę głównych czynności serwisowych, z jakimi mogą zetknąć się mechanicy, aby pomóc im się przygotować na zwiększony ruch w warsztatach wiosną.
Główne czynności serwisowe wiosną
Układ klimatyzacjiW zaparkowanych przez dłuższy czas samochodach zbiera się wilgoć, która może powodować korozję zaworów w układzie klimatyzacji. Gumowe uszczelki również ulegają stopniowej degradacji, gdy układ nie jest regularnie używany. Moduł Autodata „Układ klimatyzacji” zawiera informacje na temat układu, jego schemat oraz schematy połączeń, aby ułatwić mechanikom serwisowanie i naprawę.
AkumulatorW normalnych warunkach eksploatacji samochód powinien być uruchamiany przynajmniej dwa razy w tygodniu, aby zapobiec degradacji akumulatora. Zimna pogoda często negatywnie wpływa na sprawność akumulatora, a dostępne w sklepach kable rozruchowe mogą skrócić jego żywotność. Warto zaproponować klientowi wcześniejszą wymianę akumulatora, szczególnie jeśli auto nie było używane zimą. Moduł Autodata na temat akumulatorów zawiera instrukcje odłączania i podłączania akumulatora, które są szczególnie przydatne w przypadku technologicznie zaawansowanych pojazdów.
WycieraczkiW zimowych warunkach wycieraczki ulegają degradacji i mogą pojawić się na nich pęknięcia oraz rozdarcia spowodowane pracą na oblodzonych szybach. Pióra wycieraczek należy wymieniać przynajmniej raz do roku albo gdy nie stykają się dobrze z powierzchnią szyby.
Koła i oponyWiele z dostępnych na rynku modeli kompresorów do opon korzysta z zasilania 12 V z akumulatora auta, w związku z czym kierowcy pracujący z domu mogą zaniedbać kontrolowanie ciśnienia w oponach w obawie przed rozładowaniem akumulatora. To z kolei może prowadzić do zwiększonego zużycia opon, a nawet uszkodzenia konstrukcji wewnętrznej. Niewłaściwe ciśnienie może również wywołać ostrzeżenia systemu monitorującego ciśnienie w oponach, który może wymagać zresetowania przy użyciu narzędzi diagnostycznych. Chociaż w niektórych przypadkach lokalne władze wykorzystały okres lockdownu jako okazję do naprawienia nawierzchni na drogach, pozimowe dziury mogą uszkodzić opony oraz spowodować zmianę geometrii zawieszenia.
ZawieszenieDziury w jezdniach są spowodowane zwiększeniem objętości wody zamarzającej w pęknięciach nawierzchni. Przejeżdżające po nich pojazdy dodatkowo je pogłębiają, narażając się na uszkodzenia opon, felg, sprężyn, elementów zawieszenia i zmianę geometrii kół. Są to punkty krytyczne, które muszą zostać skontrolowane w warsztacie podczas wiosennego przeglądu. W pojazdach, które były sporadycznie używane w okresie lockdownu, może także dojść do problemów z zawieszeniem z powodu pęknięć i korozji – Green Flag ostrzega, że jest to szczególnie niebezpieczne w obszarach położonych blisko zbiorników słonej wody, która może poważnie osłabić sprężynę w przypadku pęknięć w plastikowej powłoce.