Mercedes - Benz C-klasa S206 180 170 KM
Mercedes - Benz C-klasa
Klasa C to następca popularnego w latach osiemdziesiątych Mercedesa 190, który był mniejszą i tańszą alternatywą dla modelu W124. Obecnie pojazdy klasy C pozycjonowane są poniżej klasy E i w nomenklaturze niemieckiej marki oznaczają auta klasy niższej średniej. Wnętrze jest niewiele przestronniejsze niż w popularnych samochodach kompaktowych, model wciąż budowany jest jednak wg "starej szkoły" - w każdej generacji umieszczony wzdłużnie z przodu silnik napędza koła tylne. Na tle rynkowych konkurentów na pochwałę zasługuje wysoki prestiż, komfort i - za wyjątkiem typoszeregu W202 - wysoki poziom bezpieczeństwa.
Mercedes - Benz C-klasa S206
Mercedes klasy C typoszeregu W206/S206 został zaprezentowany w 2021 roku. Samochód, przy długości 4751 mm i szerokości 1820 mm, jest zauważalnie większy niż poprzednia generacja. O 25 mm, wzrósł również (do 2865 mm) rozstaw osi.
Mimo zwiększenia gabarytów współczynnik oporu Cd powietrza pozostał na poziomie poprzedników (limuzyna: 0,24, kombi: 0,27).
Z większych wymiarów karoserii nowej klasy C korzystają podróżujący – zarówno z przodu, jak i z tyłu. Przestrzeń na wysokości łokci w porównaniu z poprzednikiem wzrosła o 22 mm z przodu i o 15 mm z tyłu. Miejsca nad głową z tyłu przybyło o 13 mm (kombi: o 11 mm). W połączeniu z nawet o 35 mm większą przestrzenią na nogi z tyłu podróżowanie w drugim rzędzie siedzeń jest jeszcze przyjemniejsze.
Funkcję zestawu wskaźników pełni wolnostojący ekran LCD o wysokiej rozdzielczości, dostępny w wersji o przekątnej 10,25” i 12,3”. Zwrot w kierunku cyfryzacji jest widoczny również w przypadku centralnego, dotykowego wyświetlacza (9,5” lub 11,9”). Oba ekrany zdają się wizualnie unosić nad deską rozdzielczą.
Mercedes klasy C posiada drugą generację systemu operacyjnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Także asystent głosowy "Hej Mercedes” stał się bardziej interaktywny. Niektóre czynności – takie jak odebranie połączenia telefonicznego – można zlecić nawet bez używania hasła "Hej Mercedes”.
Gama jednostek napędowych obejmuje tylko 4-cylindrowe silniki z modułowej rodziny motorów Mercedesa FAME (Family of Modular Engines). Oprócz turbodoładowania zarówno jednostki wysokoprężne, jak i benzynowe wyposażono w rozrusznik zintegrowany z alternatorem (ISG), który – jako "łagodna” hybryda drugiej generacji – zapewnia wsparcie przy niskich prędkościach obrotowych silnika.
Automatyczna przekładnia 9G-TRONIC została udoskonalona pod kątem przystosowania do ISG i jest teraz montowana we wszystkich wersjach klasy C. Silnik elektryczny, energoelektronikę i chłodnicę przeniesiono do skrzyni, rezygnując z okablowania.
Gama obejmuje również hybrydy plug-in z napędem czwartej generacji. Wysokonapięciowy akumulator należy do rodziny akumulatorów czwartej generacji. Składa się z 96 ogniw i ma łączną pojemność 25,4 kWh. Aby uwzględnić wysoką gęstość energii, akumulator wyposażono w wewnętrzny układ chłodzenia. Dzięki temu system zarządzania temperaturą może sterować temperaturą roboczą niezależnie od wentylacji kabiny. Gdy akumulator jest całkowicie rozładowany, można go "zatankować” do pełna w ciągu około 30 minut, korzystając z opcjonalnej ładowarki DC o mocy 55 kW. Dostępna jest też standardowa trójfazowa ładowarka AC o mocy 11 kW (w zależności od rynku), służąca do ładowania prądem przemiennym.
Mercedes klasy C dostępny jest także jako Mercedes-AMG C 63 SE Performance. Źródłem mocy tego pojazdu jest hybrydowy układ napędowy typu plug-in. Jego sercem jest zamontowany pod maską dwulitrowy, rzędowy silnik 4-cylindrowy, który dzięki doładowaniu generuje 476 KM. Dodatkowo przy tylnej osi znalazła się elektryczna jednostka, generująca 204 KM. Silnik elektryczny jest zintegrowany z 9-stopniową automatyczną przekładnią i tylnym, sterowanym elektronicznie dyferencjałem o ograniczonym poślizgu. Energia elektryczna służąca do zasilania silnika elektrycznego przechowywana jest w akumulatorze o pojemności 6,1 kWh, który zamontowano pod podłogą bagażnika.
Moc systemowa wynosi 680 KM, a maksymalny moment obrotowy to niesamowite 1020 Nm. W efekcie samochód okazuje się mocniejszy i szybszy od wersji z silnikiem V8 poprzedniej generacji, bowiem rozpędza się do 100 km/h w 3,4 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2024-02-02