Mitsubishi Space Star I 1300 82 KM
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Space Star to przykład na korporacyjne zarządzanie. Otóż pod tą nazwą kryją się dwa zupełnie różne pojazdy.
Pierwszy z nich to produkowany w latach 1999-2006 w Europie minivan. Drugi - to klasyczny miejski samochód (segmentu B), który od 2013 roku oferowany jest na różnych kontynentach. Początkowo auto miało nazywać się Mirage, jednak przed premierą w Europie podjęto decyzję o zmianie nazwy, a powodem miały być "kwestie prawne". Dlaczego jednak sięgnięto akurat po nazwę Space Star? To wie chyba tylko zarząd Mitsubishi...
Mitsubishi Space Star I
Mitsubishi Space Star to minivan produkowany w Holandii w latach 1998-2005. Samochód zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co Mitsubishi Carisma i Volvo S40/V40. Przez cały okres produkcji model praktycznie się nie zmienił, jedynie w 2002 roku poddano go niewielkiemu liftingowi. Samochody poliftingowe najłatwiej rozpoznać po zmodyfikowanych tylnych światłach, zmieniło się również wnętrze i kształt przedniego zderzaka (wraz z reflektorami przeciwmgłowymi).
Space Star ma zaledwie cztery metry długości, jednak potrafi zaskoczyć ilością miejsca wewnątrz oraz przyzwoitą pojemnością bagażnika (370 litrów). Przestrzeń bagażową można zwiększyć do 1000 litrów poprzez złożenie tylnej kanapy, otrzymuje się przy tym płaską podłogę - te zalety pozwalają wykorzystać auto w roli małej ciężarówki.
Wnętrze wykonano z twardych i czarnych plastików, które jednak przyzwoicie znoszą upływ czasu. Wiek samochodu zdradzić mogą właściwie tylko pękające sprężyny w fotelach - dość szybko rysują się uchwyty przy klamkach wewnętrznych. Niestety, wyposażenie większości dostępnych na rynku wtórnym egzemplarzy nie jest bogate. Co prawda, większość samochodów ma klimatyzację, ale już tylko jedną poduszkę powietrzną, najczęściej brak także ABS-u czy elektrycznie sterowanych tylnych szyb i lusterek. Niektóre egzemplarze pozbawione są nawet obrotomierza! Zdecydowanie lepiej pod tym względem prezentują się samochody z prywatnego importu - standardem są przeważnie cztery poduszki powietrzne, ABS i klimatyzacja.
Gama jednostek napędowych w Mitsubishi Space Star jest dość szeroka. Podstawowa jednostka benzynowa ma 1.3 l pojemności i nadaje się raczej do eksploatacji w mieście. Jeśli ktoś często wyjeżdża w trasy lepszych wyborem będzie silnik o pojemności 1.6.
Należy dobrze przemyśleć zakup samochodu z silnikiem 1.8 GDI. Skrót pochodzi od słów Gasoline Direct Injection, czyli bezpośredniego wtrysku benzyny. Jest to dość skomplikowana konstrukcja, do której w praktyce nie założymy gazu (wymagane są dedykowane instalacje, których ceny sięgające nawet 8 tys. zł podważają ekonomiczny sens całej operacji). Również serwisowanie tej jednostki jest droższe niż "zwykłych" silników benzynowych - mankamentem jest też szybki brudzenie się przepustnicy (wymaga regularnego czyszczenia z nagromadzonych osadów).
Montowane w Space Star diesle mają 1.9 l pojemności i pochodzą od Renault. Wyposażono je we wtrysk typu common-rail, co oznacza niskie zużycie paliwa i wysoką kulturę pracy. Niestety, większość dostępnych na rynku samochodów z dieslami pod maską, ma już spore przebiegi, co oznacza, że trzeba liczyć się z koniecznością wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym, regeneracją turbosprężarki czy wyciekami oleju. W przypadku diesli ważna jest regularna (najlepiej co 10 tys. km.) wymiana oleju. Silniki mają panewki pozbawione zamków - oszczędności na oleju mogą zakończyć się obróceniem panewki.
Niezależnie od jednostki napędowej należy pamiętać o terminowej (nie rzadziej niż 90 tys. km) wymianie rozrządu.
Mitsubishi Space Star nie jest samochodem bezawaryjnym, ale nie należy też do pojazdów przesadnie drogich w utrzymaniu. Zdarzają się problemy z rdzą (szczególnie na tylnej klapie), z układem elektrycznym (silniki podnoszące szyby), usterki skrzyni biegów (wycieranie tulejki pod lewarkiem, co prowadzi do problemów z wrzucaniem biegów pierwszego i wstecznego, szczególnie w przekładniach pochodzących od Renault), regularnego serwisowania wymaga zawieszenie - szczególnie wielowahaczowe tylne (najczęściej wymienia się gumy stabilizatora i tuleje wahaczy).
Na szczęście - dzięki bliskiemu pokrewieństwu z Carismną i Volvo S/V40 ceny części nie są bardzo wysokie wysokie, oczywiście pod warunkiem, że nie korzystamy z usług Autoryzowanych Stacji Obsługi. Uwaga na samochody po kolizjach. Nieoryginalnych części blacharskich właściwie nie ma, o używane trudno, a ceny w ASO są wysokie.
Kupując używanego Space Stara najbezpieczniejszym wyborem będzie samochód z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 l, pochodzący z polskiego salonu, a więc z udokumentowaną historią serwisową. Jeśli uda nam się znaleźć diesla z udokumentowanym przebiegiem, również nie powinniśmy żałować wyboru.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2014-05-09