Jakie auta najchętniej kupują Polacy? Ile pieniędzy przeznaczamy na zakup samochodu, czy jaki jest jego średni wiek?
Odpowiedzi na takie pytanie daje ciekawy raport opracowany przez Carvago.com. To największa w Europie platforma sprzedaży samochodów używanych online. Z jej danych wynika, że najlepiej sprzedającym się w Polsce modelem samochodu jest aktualnie Ford Fiesta, rocznik 2009, z manualną skrzynią biegów i średnim przebiegiem 140 tys. km, kosztujący średnio nieco ponad 16 tys. zł.
Dalej na podium znalazły się kolejno: Opel Corsa i Peugeot 308. Polacy najchętniej wybierają auta z manualną skrzynią biegów (72 proc.), napędem 4x2 (85 proc.) i silnikiem w benzynie (48 proc.) lub w dieslu (44 proc.). Porównując wybór nadwozia, prym wiodą auta kompaktowe (32 proc.), oraz SUV/offroad (20 proc.). W starciu kombi vs. sedan częściej wygrywa rodzinne kombi (55 proc.).
Spieszymy wyjaśnić, że Carvago codziennie analizuje dane o 7 milionach używanych aut w całej Europie. Dane dotyczące sprzedaży pochodzą od ponad 85 tysięcy dealerów i sprzedawców samochodów z 17 krajów UE. W Polsce firma ma łącznie ponad 4 tysiące partnerów w postaci dealerów/komisów samochodowych i mniejszych sprzedawców aut, którzy dostarczają platformie dane dotyczące sprzedaży pojazdów. Jakich?
Ford Fiesta rocznik 2009
Np. takich, że 19 proc. konsumentów decyduje się na zakup auta do 30 tys. zł, natomiast jedynie 10 proc. klientów wybiera modele używane z wyższej półki cenowej – w przedziale od 90 do 135 tys. zł. Podobny trend znajduje odzwierciedlenie w rocznikach samochodów. Prym wśród sprzedaży aut używanych w Polsce nadal wiodą te tańsze modele, mające powyżej 10 lat (65 proc.). W zestawieniu pojawiają się też młodsze, 4 lub 6 letnie auta, stanowią one jednak 35 proc. wszystkich wymienionych modeli.
Wybierając markę samochodu, jesteśmy od lat konsekwentni – w TOP3 – w skali rocznej - znajdują niezmiennie: Opel Astra, Ford Focus i Skoda Octavia. Wciąż jednym z ważniejszych parametrów pozostaje przebieg. Niechętnie patrzymy na auta, które mają więcej niż 150 tys. “na liczniku”.
Popyt na auta używane w dalszym ciągu rośnie, jest już pewne, że sam rynek “używek” nie odczuł skutków pandemii. Co więcej, ograniczenia i strach przed podróżowaniem komunikacją zbiorową sprawiły, że zmieniły się preferencje w zakresie wyboru środków transportu. Chętniej i częściej podróżujemy własnymi samochodami, rzadziej jest to komunikacja publiczna. Warto wspomnieć, że udział aut używanych sprowadzonych do Polski w pierwszym kwartale br. wyniósł 63 proc. i był większy o 10 tys. sztuk niż w tym samym okresie w roku 2020. Wzrost popytu na rynku aut używanych doprowadził do nieoczekiwanego wzrostu ich cen.