Kilka dni temu informowaliśmy o sojuszu zawartym między Fiat Chrysler Automobiles a francuską PSA Groupe (Citroen, Peugeot). Teraz branżowe media donoszą o kolejnej historycznej decyzji. Wg prestiżowego ”Automobile News” Włosi planują wycofać się z produkcji samochodów segmentu A!
Informacja może być kluczową dla przyszłości polskiej fabryki Fiata w Tychach, gdzie – od 12 lat – produkowane jest współczesne wcielenie Fiata 500. Wiele wskazuje na to, że zarówno ten model, jak i zbliżony konstrukcyjnie Fiat Panda (produkowany we Włoszech) nie doczekają się kolejnych generacji!
Redaktorzy ”Automobile News” doszli do takich wniosków na podstawie wypowiedzi prezesa FCA – Mike’a Manley’a – jakie padły przy okazji publikacji wyników finansowych koncernu. W trzecim kwartale bieżącego roku FCA zanotowało w Europie stratę w wysokości 55 mln dolarów.
Manley stwierdzić miał, że Fiat w niedalekiej przyszłości firma odejdzie od produkcji pojazdów klasy ”supermini” koncentrując sięn a budowie aut ”subkompaktowych” – z pogranicza segmentów B i C. Decyzja ma być podyktowana niewielkimi marżami w segmencie najmniejszych pojazdów i wynikać z nowych przepisów dotyczących emisji spalin. Producenci nie są w stanie spełnić wyśrubowanych limitów, przez co zmuszeni są do płacenia olbrzymich kar. Szacuje się, że w przypadku takich aut jak Panda czy Fiat 500 może się to przekładać na wzrost cen nawet o 3 tys. euro na aucie!
Właśnie z tego powodu segment supermini opuścił w ostatnim czasie np. Opel. Źródła zbliżone do Volkswagena coraz częściej donoszą, że bez następców pozostanie m.in. model Up!
Czy oznacza to, że nad tyską fabryką zbierają się właśnie czarne chmury? Miejmy nadzieję, że nie. W ubiegłym roku włoskie media wielokrotnie informowały, że Fiat opracowuje właśnie następcę nie oferowanego już modelu Punto. Deklaracja skupienia się Włochów na segmencie B wydaje się potwierdzać te doniesienia. Jak informuje Interia.pl we włoskiej prasie często wspominano, że budową auta mogłaby zająć się właśnie polska fabryka FCA w Tychach. Brak następcy 500 i Pandy oznacza jednak również zakończenie produkcji tej ostatniej we włoskiej fabryce w Pomigliano d’Arco. Czy oznacza to, że polska będzie musiała rywalizować o produkcję nowego Punto z Włochami? A może zakład w Pomigliano d’Arco powróci do budowy aut spod znaku Alfy Romeo?
Wszystko rozstrzygnie się najpewniej w najbliższych miesiącach. Trzymamy rękę na pulsie!