chceauto.pl
x
Niemcy rządzą, reszta daleko w tyle...

Niemcy rządzą, reszta daleko w tyle...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-07-18
ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ogłosiło wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie w okresie styczeń - maj bieżącego roku.

Całkowita sprzedaż w krajach Unii Europejskiej oraz EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria) wyniosła 6 076 060 samochodów, co okazało się wynikiem o 0,4 proc. gorszym niż osiągnięty w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Europejczycy ponownie najchętniej wybierali samochody grupy Volkswagen, która sprzedała 1 384 908 pojazdów. Oznacza to wzrost aż o 7,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego i zwiększenie udziału w rynku z 21,1 do 22,8 proc. W grupie prym wiedzie sam Volkswagen. Marka ta zanotowała wzrost sprzedaży o 7,9 proc, do 738 396 aut, co daje 12,2 proc. udziału w rynku (o 1 proc. więcej niż rok wcześniej). Na kolejnych miejscach w grupie VW znalazły się odpowiednio Audi (295 174 auta), Skoda (214 899) i Seat (135 528). Wszystkie marki grupy Volkswagena zanotowały wzrost sprzedaży.

Na kolejnych dwóch miejscach w statystykach znalazły się marki francuskie. Drugie miejsce przypadło grupie PSA obejmującej Peugeota i Citroena, która umieściła na rynku 792 863 samochody (Peugeot 430 463, Citroen 362 400). Oznacza to jednak spadek w stosunku do ubiegłego roku o 5,9 proc i zmniejszenie udziału w rynku z 13,8 do 13 proc.

Trzecią lokatę, ze sprzedażą 581 533 samochodów, zajęła grupa Renault (Renault 474 060 aut, Dacia 107 473). Obie marki zanotowały spadek sprzedaży (Renault o 9,3 proc, Dacia - o 2,6 proc.). Spadek sprzedaży całej grupy wyniósł 8,1 proc, przez co udział w rynku zmniejszył się z 10,4 do 9,6 proc.

Tuż za podium, ze sprzedażą 521 137 samochodów, sklasyfikowano grupę General Motors. Koniem pociągowym grupy okazał się Opel, który zwiększył sprzedaż o 6,1 proc, do 446 359 samochodów (wzrost udziału w rynku z 6,9 do 7,3 proc.). To dzięki temu wynikowi cała grupa GM zanotowała wzrost sprzedaży o 4,8 proc i udziału w rynku z 8,1 do 8,6 proc. Sprzedaż Chevroleta spadła bowiem o 1,6 proc, do 74 494 samochodów (1,2 proc. udziału w rynku).

Na kolejnych miejscach znalazł się Ford (488 944 aut, spadek o 7,3 proc, udział w rynku 8 proc, o 0,6 proc mniej niż rok wcześniej) i grupa Fiata (437 341 aut, spadek o 13,5, udział w rynku spadł o 0,9 proc, do 7,2 proc.). Problemem Włochód okazał się sam Fiat, którego sprzedaż zmniejszyła się aż o 20,3 proc, do 325 657 samochodów. Tym samym udział marki w rynku zmniejszył się z 6,7 do 5,4 proc.

Za włoską grupą znalazły się niemieckie marki premium: grupa BMW (340 724 aut, wzrost sprzedaży o 12,8 proc, udziału w rynku z 4,9 do 5,6 proc) i Daimlera (Mercedes, Smart; 279 334 aut, wzrost o 2,9 proc, udział w rynku z 4,5 do 4,6 proc).

Najlepszym producentem pozaeuropejskim okazała się grupa Toyoty (256 935 samochodów, spadek o 4 proc, udziału w rynku z 4,4 do 4,2 proc.), która wyprzedziła Nissana (206 314 aut, wzrost aż o 21,7 proc, udział w rynku - z 2,8 do 3,4 proc), Hyundaia (171 759 aut, wzrost o 9,1 proc, udział w rynku - z 2,6 do 2,8 proc), Kię (111 747 aut, spadek o 2,7 proc, udział w rynku - z 1,9 do 1,8 proc) i Volvo (111 616 aut, wzrost o 14,5 proc, udział w rynku - z 1,6 do 1,8 proc).

Pozostali producenci: Suzuki, Honda, Mazda, Mitsubishi, grupa Jaguar-Land Rover i Chrysler sprzedały mniej niż 100 tys. samochodów, co oznacza, że ich udział w rynku nie przekroczył 1,5 proc.

Ciekawie wygląda natomiast statystka największych wzrostów sprzedaży. Absolutnym liderem okazała się Alfa Romeo, która dzięki wprowadzeniu do salonów giulietty sprzedała o 53,9 proc. aut więcej niż rok wcześniej. Niewiele gorzej wypadło Mitsubishi - głównie dzięki modeli ASX sprzedaż skoczyła o 43,7 proc. Z kolei Lexus kompaktowemu modelowi CT200h zawdzięczać może wzrost sprzedaży o 37,1 proc. Natomiast sukcesywne rozwijanie gamy Mini zaowocowało wzrostem sprzedaży aut tej marki o 22,3 proc. Dobry wynik (+21,7 proc.) zanotował Nissan, a także, za sprawą nowego V60 - Volvo (14,5 proc.)

Z marek, które są znaczącą siłą na rynku i którym przez to ciężko osiągnąć znaczny wzrost procentowy, warto zwrócić uwagę na wynik Volkswagena (+7,5 proc, czyli wzrost o ponad 50 tys. aut), Skody (+8,9 proc, o 18 tys. więcej), Audi (+8,6 proc, 23 tys. więcej), Opla (+6,1 proc, o 25 tys. więcej) i BMW (+10,7 proc, o niespełna 30 tys. więcej).

Dotkliwe spadki dotknęły natomiast producentów francuskich: Peugeota (-6,4 proc, o 30 tys. aut mniej), Citroena (-5,3 proc, o 20 tys. aut mniej), Renault (-9,3 proc, o niemal 50 tys. aut mniej), a także Forda (-7,3 proc, 38 tys. aut mniej) i Fiata (-20,3 proc, o ponad 80 tys. mniej!) oraz Toyotę (-5,4 proc, o 14 tys. aut mniej). Sporych procentowych spadków, ale przy i tak niewielkim poziomie sprzedaży doświadczyły Honda (-19,8 proc, o 17 tys. aut mniej) i Mazda (-21,4 proc, o 18 tys. aut mniej). Spadek sprzedaży samochodów produkcji japońskiej można jednak wytłumaczyć trzęsieniem ziemi i falą tsunami, które na wiele tygodni wstrzymały produkcję wielu fabryk zlokalizowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni.

A jak podsumować jednym zdaniem raport ACEA? Niemcy trzymają się mocno, a reszta Europy traci, i to znacznie, dystans...


Zobacz także

Dwa nowe modele Mitsubishi będą kompaktowymi SUV-ami

Dwa nowe modele Mitsubishi będą kompaktowymi SUV-ami 2024-11-19

Mitsubishi zdradziło plany na najbliższy rok. Wiadomo już, że japońska marka wprowadzi dwa nowe modele. Oba będą SUV-ami segmentu C, jeden będzie tylko elektryczny, a drugi będzie miał napęd spalinowy i klasyczny hybrydowy. To oznacza, że na koniec...
Mitsubishi ASX po liftingu. Polskie ceny

Mitsubishi ASX po liftingu. Polskie ceny 2024-09-04

Obecna generacja Mitsubishi ASX debiutowała pod koniec 2022 roku. Normalnie bez większych zmian samochody są produkowane przynajmniej trzy lata. Jednak ASX to kopia Captura, dlatego poddano go liftingowi zaraz po francuskim pierwowzorze. Teraz...
Mitsubishi Colt i ASX z dużymi rabatami

Mitsubishi Colt i ASX z dużymi rabatami 2024-08-14

Mitsubishi uruchomiło wakacyjną promocję. Dzięki niej, do końca sierpnia taniej o 15 tys. zł można kupić Colta i ASX-a. Ale to nie wszystko.
Mitsubishi ASX – zwykły rebranding czy coś więcej?

Mitsubishi ASX – zwykły rebranding czy coś więcej? 2024-05-26

Nowe Mitsubishi ASX zadebiutowało w 2022 roku i nie ma praktycznie nic wspólnego ze swoimi poprzednikami – w ignoranckim skrócie obecnie jest to Renault Captur ze zmienionymi znaczkami. Czy aby na pewno? Jakie są różnice pomiędzy tymi samochodami? I...
Mitsubishi ASX po liftingu (2024)

Mitsubishi ASX po liftingu (2024) 2024-05-01

Obecna generacja Mitsubishi ASX debiutowała pod koniec 2022 roku. Normalnie bez większych zmian samochody są produkowane przynajmniej trzy lata. Jednak ASX to kopia Captura, dlatego poddano go liftingowi zaraz po francuskim pierwowzorze.
Mitsubishi ASX - relacja z polskiej premiery

Mitsubishi ASX - relacja z polskiej premiery 2022-12-02

Podczas polskiej premiery najnowszej generacji Mitsubishi ASX mieliśmy okazję z bliska poznać samochód, który w ostatnim czasie wywołał niemałe zamieszanie w motoryzacyjnym świecie. Wszystko przez bliźniacze podobieństwo do Renault Captur, które u...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS