Nissan Leaf to jeden z najchętniej kupowanych na świecie samochodów elektrycznych. Japończycy zaprezentowali właśnie drugą generację tego modelu. Samochód, poza elektrycznym napędem, ma wyróżniać się zastosowaniem wielu najnowocześniejszych technologii.
Nissan Leaf II generacji
Nissan Leaf to model kompaktowy. Jego nadwozie ma 448 cm długości, 179 cm szerokości i 153,5 cm wysokości przy rozstawie osi 270 cm. Masa własna Leafa to 1535 kg. Nissan musi jeszcze rozwiązać problem ładowności, bowiem mimo 5 miejsc wynosi ona maksymalnie 260 kg. (dane przed homologacją).
Źródłem mocy nowego Nissan Leaf jest tzw. e‑powertrain, czyli elektryczny zespół napędowy, którydzięki lepszej efektywności energetycznej, wyższemu momentowi obrotowemu i większej mocy ma przewyższać I generację.
Nissan Leaf II generacji
Uzupełnieniem tego zespołu napędowego jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 40 kWh, który charakteryzuje się wyższą mocą i zdolnością magazynowania energii niż do tej pory.
Nowy elektryczny zespół napędowy generuje moc 110 kW (150 KM). Moment obrotowy wzrósł do 320 Nm i dostępny jest natychmiast, od momentu ruszenia.
Nissan Leaf II generacji
Zasięg nowego Nissana Leaf wzrósł do 378 km (wg starej normy "symulacyjnej", w praktyce będzie więc mniejszy). Pod koniec przyszłego roku Nissan wprowadzi na rynek droższą wersję, o zwiększonej mocy i większej pojemności akumulatorów. Jej zasięg nie został jeszcze określony.
Nowy Nissan Leaf ma być również jednym z najbardziej zaawansowanych samochodów dostępnych na rynku. Samochód jest wyposażony w trzy główne technologie inteligentnej jazdy.
Nissan Leaf II generacji
Pierwszą z nich jest system wspomagający kierowcę ProPILOT. Ułatwia on jazdę jednym pasem autostrady, co oznacza, że samochód potrafi sam zwolnić i przyśpieszyć, a także zachowa tor jazdy. Nie potrafi jednak zmienić pasa ruchu, by wyprzedzić.
Drugi system to ProPILOT Park. Po aktywacji przejmuje on kontrolę nad kierownicą, przyspieszaniem, hamowaniem i wyborem przełożenia, aby automatycznie wprowadzić samochód na stanowisko parkingowe. To znaczny postęp w stosunku do dzisiejszych rozwiązań, które z reguły przejmują kierownicę oraz wydają polecenia kierowcy dotyczące wyboru przełożenia i operowania pedałami.
Nissan Leaf II generacji
Trzecie nowatorskie rozwiązanie to e-Pedal. Umożliwia ono ruszanie, zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz zatrzymywanie się poprzez operowanie wyłącznie pedałem przyspieszenia.
Przy całkowicie zwolnionym pedale przyspieszenia układ odzyskiwania energii i hamulce cierne są włączane automatycznie, doprowadzając stopniowo do całkowitego zatrzymania się samochodu. Pojazd pozostaje nieruchomy — nawet na wzniesieniu — dopóki pedał przyspieszenia nie zostanie ponownie wciśnięty. Leaf posiada jednak również pedał hamulca - należy go używać w razie potrzeby gwałtownego zahamowania.
Nowością jest również technologia Vehicle-to-Grid (V2G), która umożliwa dwukierunkowy przepływ energii między akumulatorem a siecią energetyczną. Oznacza to, że można ładować samochód w porach, gdy prąd jest najtańszy, a gdy jest droższy - oddawać go do sieci. W polskich warunkach nie będzie to proste ze względów formalno-prawnych, ale technologicznie jest to już możliwe.
Nowy Nissan Leaf trafi do europejskich salonów w styczniu przyszłego roku.