W Barcelonie odbyły się pierwsze jazdy zupełnie nową Kią Sorento. Na miejscu nie mogło zabraknąć wysłannika ChceAuto.pl...Europejska premiera nowej Kia Sorento odbyła się 2 października na paryskim salonie samochodowym Mondial de l’Automobile 2014. W najbliższych tygodniach auto trafi do polskich salonów. Ile trzeba będzie za nie zapłacić i co zmieniło się w stosunku do poprzednika?
Przód nowej Kia Sorento otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory i nowe lampy przeciwmgielne oraz większy i rozbudowany w pionie, trójwymiarowy grill w znanym stylu „Tygrysiego Nosa”, zaprezentowany już wcześniej w samochodzie koncepcyjnym Kia Cross GT 2013. Sylwetka zachowuje typową dla Sorento, długą maskę i charakterystycznie szeroki tylny słupek „D”.
Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia w Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów z atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia). Auto mierzy teraz 4780 mm długości (95 mm więcej niż poprzednik), 1890 mm szerokości (+ 5 mm) i 1685 mm wysokości (o 15 mm mniej niż dotychczas).
Kia Sorento
W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie. Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli - uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń: z 515 do 605 litrów wg VDA (czyli mierzona do wysokości linii okien).
Nowa Kia Sorento oferowana będzie w Polsce z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra. Pierwszy - ze względu na specyfikę polskiego rynku (akcyza) oferowany będzie wyłącznie u nas. W słabszej wersji auto przyspiesza do 100 km/h w 10,4 s (samochód dostępny będzie wyłącznie z 6-stopniową skrzynią automatyczną). Mocniejsza odmiana - oferowana także z 6-stopniowom przekładnią ręczną - przyspiesza do 100 km/h 9 s. (9,6 w wersji z "automatem").
Kia Sorento
Chociaż nowe Sorento powstało w oparciu o płytę podłogową poprzedniej generacji, podwozie zostało gruntownie przekonstruowane. Inny jest nie tylko większy aż o 80 mm rozstaw osi (2780 mm) ale też układ zawieszenia. Z przodu zastosowano niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, kolumny MacPhersona (sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe) i stabilizator przechyłów nadwozia. Tylne zawieszenie to niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe (montowane pionowo) i stabilizator.
W Sorento trzeciej generacji debiutuje kilka nowych dla Kii rozwiązań służących zwiększeniu wygody użytkowania. W zależności od rynku sprzedaży, opcjonalnie dostępny będzie 4-kamerowy system podglądu otoczenia pojazdu ‘z lotu ptaka’ (Around-View Monitor) wspomagający parkowanie oraz Smart Power Gate. Ten system z kolei – otwiera automatycznie tylną klapę w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego „kluczyka” kierowcy, ułatwiając załadunek toreb zakupowych czy innych nieporęcznych przedmiotów (tylna klapa otwierana jest elektrycznie). Po raz pierwszy w Kii pojawił się też adaptacyjny tempomat potrafiący nie tylko samemu zatrzymać, ale też - w razie potrzeby (jazda w korku) ruszyć.
Kia Sorento
Kia nie ukrywa, że liczy na zainteresowanie klientów, którzy do tej pory skłaniali się raczej w kierunku pojazdów marek premium. Auto wyróżnia się wyjątkową dbałością o detale, wysokim komfortem jazdy i dobrym prowadzeniem. Na tle bardziej renomowanych producentów in plus zaliczyć trzeba też wyposażenie standardowe.
W najtańszej wersji - M - za Sorento z dwulitrowym dieslem i automatyczną skrzynią zapłacimy 144 900 zł. Warto podkreślić, że standardowym wyposażeniem wszystkich odmian są dodatkowe dwa miejsca siedzące, które chowają się w podłogę bagażnika. Za niespełna 145 tys. zł otrzymujemy więc siedmioosobowego SUVa z napędem na cztery koła. W "podstawie" dostaniemy również m.in. elektryczny hamulec postojowy z funkcją „auto hold”, system nawigacji satelitarnej KiaNaviSystem z Bluetooth, kamerę cofania czy felgi aluminiowe w rozmiarze 18 cali z oponami 235 / 60 R18.
Kia Sorento
Za kompletnie wyposażone auto (wersja XL) w tej odmianie silnikowej zapłacić trzeba 172 900. Za taką kwotę otrzymamy również m.in. skórzaną tapicerkę foteli z pakietem zimowym (podgrzewane i chłodzone fotele), system bezkluczykowy, automatyczne otwieranie bagażnika, asystenta zmiany pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system monitorowania ruchu pojazdów z tyłu czy felgi aluminiowe 19 cali z oponami 235 / 55 R19.
Zobacz galerię zdjęć zupełnie nowej Kii Sorento