owa generacja Mazdy 3 to pierwszy model japońskiego producenta, który ma być pozycjonowany z segmencie premium. Wiąże się z tym dobre wyposażenie, ale również wyższe ceny. Ile trzeba będzie zapłacić za japońskiego kompakta?
Mazda 3
Czwarte wcielenie sprzedażowego hitu japońskiego producenta może pochwalić się m.in. zwiększonym o 25 (do 2725 mm) rozstawem osi. Wymiary hatchbacka pozostały niemalże bez zmian (4459 mm x 1797 mm x 1440 mm). Zauważalnie – aż o 82 mm – urósł za to sedan (4662 mm x 1797 mm x 1445 mm).
Gama jednostek napędowych Mazdy 3 w Polsce będzie obejmować dwa silniki benzynowe. Bazowa jednostka 2.0 SKYACTIV-G o mocy 122 KM wyposażona została w system dezaktywacji cylindrów, zmodyfikowane porty dolotowe i dzielony system wtrysku paliwa. Silnik wykorzystuje technologią M-Hybrid (mild hybrid), która pomaga obniżyć zużycie paliwa, przeznaczając energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego sprzętu elektrycznego.
Mazda 3
Dodatkowo, M-Hybrid przyspiesza i usprawnia pracę systemu i-stop, a także wspiera pracę układu napędowego;
Mocniejszy silnik to całkowicie nowa jednostka 2.0 SKYACTIV-X generująca 181 KM, która łączy w sobie zalety silników benzynowego i Diesla. Jej nowatorski układ zapłonowy SCCI (Spark-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą) polega na tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana nie dzięki iskrze od świecy, ale pod wpływem wysokiego ciśnienia, jak w silniku Diesla. Natomiast świeca steruje samym momentem zapłonu.
Mazda 3
Oba silniki standardowo współpracują z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, natomiast opcjonalna przekładnia ośmiostopniowa wymaga dopłaty 6 tys. zł. Dodatkowy mocniejszy silnik może napędzać wszystkie koła - układ i-Activ AWD kosztuje 10 tys. zł.
Mazda 3 będzie dostępna w nowych wersjach wyposażeniowych: Kai, Kanjo i Hikari i Enso.
Mazda 3
Już podstawowa wersja Kai jest doskonale wyposażone - posiada m.in. adaptacyjny tempomat, układ monitorowania martwego pola, automatyczne światła drogowe, system rozpoznawania znaków, system utrzymywania samochodu na pasie ruchu, czujniki parkowania, deszczu i zmierzchu oraz manualną klimatyzację. Nie zabraknie również systemu infotainment z ekranem o wielkości 8,8 cala, wyświetlacz HUD i nawigacji.
W samochodach z silnikiem 122-konnym znajdą się światła typu LED, zaś w w wersji mocniejszej - matrycowe oświetlenie adaptacyjne.
Mazda 3
A jak kształtują się ceny? 122-wersja z manualną przekładnią została wyceniona na 94 900 zł, automat kosztuje 102 900. Ceny wersji 181-konnej wynoszą odpowiednio 112 900 i 120 900 zł.
Za 181-konny silnik z napędem AWD trzeba zapłacić 122 900 zł, a dokładając to tej konfiguracji automatyczną skrzynię dochodzimy do kwoty 130 900 zł.
W kolejnej wersji Kanjo znajdziemy dodatkowo m.in. automatyczną, dwustrefową klimatyzację, dostęp bezkluczykowy, kamerę cofania i przednie czujniki parkowania. Ceny są wyższe o 5 tys. niż w przypadku wersji bazowej.
Polscy dealerzy Mazdy rozpoczynają właśnie przedsprzedaż nowej Mazdy 3. W pierwszej kolejności można zamawiać wersję hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G, a pierwsze samochody w salonach pojawią się w marcu przyszłego roku.