Podczas uroczystej gali zorganizowanej w Londynie Jaguar zaprezentował długo oczekiwany model o nazwie XE. Anglicy wiążą się z tym pojazdem wielkie nadzieje. XE jest bowiem samochodem segmentu D, a więc stanowi powrót marki do do tej klasy pojazdów. Ostatnim Jaguarem klasy średniej był X-Type, którego produkcja zakończyła się w 2009 roku.
Jaguar XE
Oczywiście rywalizacja w klasie średniej nie będzie łatwa. Wśród konkurentów znajdują się przecież Mercedes klasy C, BMW serii 3 czy Audi A4. Jaguar XE ma jednak wiele atutów. Jest to najlżejszy sedan w historii marki, jednocześnie może pochwalić się największą sztywnością nadwozia. Efekt taki osiągnięto opierając nadwozie o aluminiowy szkielet nadwozia typu monocoque. Co więcej, współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi zaledwie 0,26, co czyni z XE najbardziej dopracowany pod tym względem model w historii Jaguara.
Nadwozie Jaguara XE ma 467 cm długości, 185 cm szerokości i 142 wysokości. Rozstaw osi to 283,5 cm. Masa samochodu zaczyna się od 1474 kg.
Jaguar XE
Auto oczywiście ma być bardzo bezpieczne. Testy Euro NCAP nie zostały jeszcze przeprowadzone, ale producent jest pewny, że XE otrzyma pięć gwiazdek. Wyposażenie obejmować będzie zaawansowane systemy bezpieczeństwa (m.in. nowatorski system All Surface Progress Control, który pozwala ruszyć na śliskiej nawierzchni zwalniając kierowcą z konieczności dodawania gazu), natomiast pokładową elektroniką będzie sterowało się za pomocą ekrany dotykowego o średnicy 8 cali.
Jaguar XE
Najmocniejsza wersja XE S, którą pokazano w Londynie, będzie napędzana trzylitrowym, doładowanym sprężarką silnikiem V6, który generuje moc 340 KM i 450 Nm. Moment obrotowy przekazywany jest na koła tylne za pośrednictwem ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Jaguar XE S przyspiesza do 100 km/h w 5,1 s, prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
Już jednak wiadomo, że pojawi się model mocniejszy od XE S. Szczegóły nie są jeszcze znane, wiadomo jednak, że ma osiągać prędkość maksymalną około 300 km/h. Zapewne źródłem napędu tego pojazdu będzie doładowany silnik V8 o pojemności pięciu litrów, dobrze znany z innych modeli Jaguara.
Jaguar XE
Do XE S dołączą również inne wersje silnikowe. Wszystkie samochody będą napędzane 4-cylindrowymi, benzynowymi i wysokoprężnymi silnikami 2.0, połączonymi z przekładniami: 6-biegową ręczną lub 8-biegową automatyczną. Silniki wysokoprężne – należące do całkowicie nowej rodziny Ingenium – zapewniają zużycie paliwa w cyklu pomiarowym od 3,8 l/100 km.
Dokładne dane techniczne tych wersji silnikowych poznamy podczas światowej premiery, która będzie miała miejsce na salonie paryskim na początku października. Pierwsze Jaguary XE trafią do salonów na początku przyszłego roku.