Po pięciu latach produkcji gruntownej kuracji odświeżającej doczekał się właśnie Ford EcoSport. Przy okazji samochód – po raz pierwszy – pojawi się też w Polskich salonach!
Konstruktorzy i styliści wykonali kawał solidnej roboty. W stosunku do poprzednika przekonstruowano i przemodelowano aż 2300 części. Bez zmian pozostała chyba tylko płyta podłogowa. W przeciwieństwie do poprzednika auto nie będzie już trafiać na Stary Kontynent zza oceanu. Jego budową zajmie się fabryka Forda w miejscowości Krajowa (Rumunia).
Dzięki korektom wyglądu samochód lepiej wpisuje się teraz w rodzinę crossoverów Forda, której członkami są też modele Edge i Kuga. Wbrew pozorom, co może szczególnie spodobać się nabywcom, auto nie boi się dróg o gorszej nawierzchni. Nawet w najcięższej, wysokoprężnej odmianie 1,5 l TDCI prześwit wynosi 160 mm, a w wersjach z benzynowym 1,0 l EcoBoost – aż 190 mm. Całkiem nieźle prezentują się też kąty: natarcia (21 stopni), zejścia (33 stopnie) i rampowy (23 stopnie). Oznacza to, że nawet bez napędu 4x4 (opcja) można śmiało zjechać z utwardzonych dróg.
![Nowy Ford EcoSport. Polski debiut](https://img.chceauto.pl/arts/3142/nowy-ford-ecosport-26091_v3.jpg)
Napęd 4x4 dostępny będzie wyłącznie z nowym wysokoprężnym silnikiem 1,5 l EcoBlue o mocy 125 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka standardowo oferowana jest z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. W układzie napędu 4x4 zastosowano sprzęgło typu Haldex, co oznacza, że w normalnych warunkach 100 proc. momentu obrotowego trafia na koła przedniej osi. Gdy elektronika wykryje uślizg przednich kół, moc może być rozdzielana pomiędzy przednie i tylne koła w stosunku 50:50.
Mniej wymagający mogą się zdecydować na przednionapędowe odmiany Forda EcoSport. Zwolennicy silników wysokoprężnych mają wówczas do wyboru jednostkę 1,5 l TDCi o mocy 100 KM standardowo oferowaną z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Dla osób ceniących sobie kulturę pracy silników benzynowych przewidziano trzycylindrową jednostkę 1,0 l EcoBoost w dwóch wariantach mocy: 125 KM i 140 KM. Obie standardowo oferowane są z sześciostopniowymi, ręcznymi skrzyniami biegów. Słabsza odmiana współpracować może z sześciostopniową przekładnią automatyczną.
Podstawowa wersja benzynowa generująca 125 KM i 170 Nm całkiem nieźle radzi sobie z ważącym 1324 kg autem. Samochód w takiej konfiguracji osiąga setkę w 11,6 s. od startu i zużywa średnio około 7 l benzyny na 100 km.
Pierwsze egzemplarze nowego, dla polskich klientów, Forda EcoSport zadebiutują w naszych salonach z początkiem grudnia. Ceny auta startować mają od kwoty 59 900 zł.