Opel Astra F 1.7 TD 68 KM
Opel Astra
Astra to sztandarowy samochód kompaktowy niemieckiej marki. W początku lat dziewięćdziesiątych auto zastąpiło w ofercie Opla wysłużonego Kadetta i z miejsca stało się rynkowym bestsellerem. Wprawdzie Astra nigdy nie sprzedawała się na Starym Kontynencie tak dobrze jak konkurencyjny Volkswagen Golf, ale na tle auta z Volksburga samochód nie ma się czego wstydzić. Astry chwalone są za dobre właściwości jezdne i niskie koszty eksploatacji. W przypadku starszych modeli największy problem dotyczy podatności na korozję.
Opel Astra F
Pierwsza generacja Astry (typoszereg F) pojawiła się w 1991 roku jako następca modelu Kadett. Samochód przetrwał w produkcji do roku 2000.
Mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych sprawia, że w przypadku Astry niemal każdy kierowca znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.
Podobnie, jak w przypadku innych starych konstrukcji Opla także i Astra miewa problemy z rdzą. Najbardziej narażone miejsca to: nadkola tylne, okolice uszczelek, doły drzwi.
Części mechaniczne są na ogół trwałe, chociaż samochody prześladuje parę typowych usterek. Niestety, w silnikach benzynowych często lubią zrywać się paski rozrządu. Lepiej, więc nie zwlekać z wymianą tego elementu i dla własnego bezpieczeństwa skrócić przebiegi między wymianami nawet do 40/50 tys. km. (pasek wymienia się wraz z pompą wodną). Częste są również awarie termostatów. Bardzo szybko rdzewieje układ wydechowy.
Samochody mają też problemy z zawieszeniem - wybijają się amortyzatory, łączniki stabilizatorów i końcówki drążków kierowniczych. Problemy sprawia też układ hamulcowy - dźwignia hamulca ręcznego pełni przeważnie jedynie funkcję dekoracyjną.
Trzeba pamiętać, że w przypadku tak starych samochodów praktycznie każda usterka ma prawo się zdarzyć. Dużą zaletą Astry jest jednak bardzo prosta konstrukcja i mnogość tanich części zamiennych.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2013-09-10