Opel zaprezentował zdjęcia zafiry nowej, już trzeciej generacji. Samochód, którego pełna nazwa brzmi Zafira Tourer zadebiutuje we wrześniu na salonie we Frankfurcie, a wkrótce potem pierwsze auta pojawią się w salonach.
Zafira Tourer jest większa niż obecna generacja tego auta. Szczególnie istotny jest wzrost rozstawu osi aż o 6 cm, co w niebagatelny sposób przekłada się na ilość miejsca wewnątrz pojazdu. Samochód będzie mógł przewozić maksymalnie siedem osób, W konfiguracji 5-osobowej (fotele trzeciego rzędu chowają się w podłodze) pojemność bagażnika wynosi 710 litrów.
Nowa zafira tourer będzie oferowana z szeroką gamą jednostek napędowych. Dwulitrowy diesel ma trzy wersje o mocach 110, 130 i 165 KM, a doładowana benzyna o pojemności 1.4 l - dwie (120 i 140 KM). Przewidziano również ekologiczną wersją ecoflex, sportową OPC, a także auta zasilane LPG i CNG (gazem ziemnym).
Opel Zafira II
Wprowadzenie nowej generacji zapewne odbije się na cenach zafiry II generacji. Model ten, który wciąż jeszcze można kupić w salonach, zadebiutował w 2005 roku. Samochód produkowany jest w Niemczech, a w latach 2005-2010 powstawał również w gliwickiej fabryce Opla (gdzie łącznie wyprodukowano niemal 460 tys. Zafir).
Samochody z początku produkcji można kupić za około 30 tysięcy złotych, auta roczne są mniej więcej dwa razy droższe.
W Zafirze II najwięcej problemów przysparza instalacja elektryczna. Usterki trapią komputery pokładowe oraz oprogramowanie zautomatyzowaych skrzyń biegów. W dieslach częstą usterką jest też zawieszający się zawór recyrkulacji spalin. Poza tymi przypadłościami trudno wskazać słabe punkty samochodu.
Opel Zafira I
Osoby dysponujące mniejszym budżetem mogą się zainteresować Zafirą I generacji. Ten samochód zadebiutował w 1999 roku, a produkcję zakończono w 2005 roku.
Samochody z początku produkcji można kupić już ww cenie poniżej 15 tys. zł. Auta najmłodsze (2005 rok) wyceniane są na około 25 tys. zł.
Zafiry I cieszą się dobrą opinią użytkowników, chociaż mają kilka słabych punktów. Zwłaszcza benzynowe, szesnastozaworowe jednostki znane są z tego, że potrafią spalać duże ilości oleju. Dobrze jest więc sprawdzać jego stan między wymianami. W jednostkach DTI współpracy może też odmówić pompa wtryskowa (jest wrażliwa na jakość paliwa, a jej naprawa jest kosztowna) Jak większość starszych Opli karoseria Zafiry miewa również problemy z rdzą (progi, krawędzie nadkoli). Na polskich drogach szybko zużywają się również elementy zawieszenia: wahacze, łączniki stabilizatorów, końcówki drążków kierowniczych, łożyska.
Warto zaznaczyć, że to ostatnie na tle konkurentów zestrojono niemalże sportowo - Renault Scenic czy Citroen Picasso oferują o wiele większy komfort, zaletą Zafiry jest jednak dużo lepsze prowadzenie w zakrętach. Stosunkowo często wymieniać trzeba elementy układu hamulcowego - tarcze i klocki z Astry z racji większej masy niezbyt dobrze radzą sobie z zatrzymywaniem pojazdu i szybko się zużywają.
Kupiona z pewnej ręki Zafira okaże się jednak samochodem tanim w eksploatacji, którego właściwości przewozowe trudno przecenić.