Jury złożone z 60 dziennikarzy reprezentujących 23 europejskie kraje ogłosiło wyniki konkursu Car of the Year 2019.
Ostateczną listę finalistów poznaliśmy 28 listopada ubiegłego roku. Znalazły się na niej: Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes klasy A oraz Peugeot 508.
Tytuł Car of the Year 2019 trafił do Brytyjczyków. Za najlepsze auto uznano elektryczny model Jaguara - I-PACE. To pierwszy raz gdy prestiżowy tytuł trafił w ręce przedstawiciela tej marki.
Alpine A110
Samo ogłoszenie wyników miało bardzo nietypowy przebieg. Po zsumowaniu głosów okazało się, że pierwsze miejsce zajęły ex aequo - Jaguar I-PACE i Alpine A110! Oba auta zdobyły identyczną liczbę głosów - po 250 punktów. Ostatecznie jury musiało sprawdzić, ilu jego członków przyznało maksymalne noty punktowe każdemu ze zwycięskich aut. Po dokonaniu kolejnych obliczeń - przewagą głosów 18 do 16 - nagroda trafiła wreszcie do Jaguara.
Trzecie miejsce, z niewielką stratą punktową do liderów, zajęła Kia Ceed. Samochód zdobył 247 punktów. Za nią uplasował się Ford Focus (235 punktów), przed: Citroen C5 Aircross (210 punktów) i Peugeot 508 (192 punkty). Najsłabszy wynik punktowy w głosowaniu zanotowała nowa klasa A spod znaku Mercedesa (116 punktów).
Kia Ceed
Wśród jury było dwóch dziennikarzy motoryzacyjnych z Polski - Wojciech Sierpowski i Maciej Ziemek. Polskim ekspertom najbardziej przypadł do gustu Citroen C5 Aircross.
Model I-PACE to pierwszy w historii Jaguara samochód z napędem elektrycznym. Źródłem napędu są dwa, zaprojektowane samodzielnie przez Jaguara, silniki elektryczne. Wyposażono je w półosie przechodzące przez korpus silnika, co pozwala zachować kompaktowe wymiary. Generują one łącznie 400 KM mocy i 696 Nm momentu obrotowego, zapewniając napęd na wszystkie koła. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 200 km/h.
Jaguar I-PACE
Akumulatory są umieszczone centralnie, pomiędzy osiami oraz możliwie jak najniżej. Ich obudowa jest odizolowana od podłogi pojazdu specjalnym uszczelnieniem. Takie rozwiązania zapewnia idealny rozkład masy (50:50) oraz sprawia, że środek ciężkości znajduje się bardzo nisko. Litowo-jonowe baterie mają pojemności 90 kWh i składają się z 432 ogniw pakietowych. Zapewnia to Jaguarowi I-PACE zasięg do 480 km (w europejskim cyklu WLTP). Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego (o mocy 100 kW), właściciele mogą naładować akumulatory do 80 proc. zaledwie w 40 minut. Naścienna, domowa ładowarka prądu zmiennego (7 kW) pozwoli na uzyskanie takiego samego zasięgu w nieco ponad dziesięć godzin.