chceauto.pl
x
Peugeot 106. Do miasta za grosze

Peugeot 106. Do miasta za grosze

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-12-28
Peugeot 106 pojawił się na rynku w 1991 roku. W 1996 roku samochód poddano gruntownemu faceliftingowi, oprócz zmian stylistycznych (auto zostało nieco "zaokrąglone") 106 zyskał również nowe jednostki napędowe, m.in. wszystkie benzynowe otrzymały wtrysk paliwa. Auto przetrwało w produkcji aż do 2003 roku.

Peugeot 106
Peugeot 106
Peugeot 106 występował wyłącznie z nadwoziem typu hatchback - do wyboru były natomiast wersje trzy- lub pięciodrzwiowe. Na rynku dominuje ta pierwsza, samochodów trzydrzwiowych wyprodukowano o około milion więcej. Peugeota zbudowano na płycie podłogowej koncernu PSA (Peugeot, Citroen) i jest bliźniaczą konstrukcją Citroena Saxo (oba pojazdy różnią się tylko stylizacją).

Peugeot 106
Peugeot 106
Obecnie nawet najmłodsze egzemplarze Peugeot 106 to samochody już mocno wiekowe. Mimo wszystko model ten może stanowić ciekawą propozycję dla osób szukających małego i taniego (w zakupie i eksploatacji) samochodu. 106 z powodzeniem rywalizować może z nowszymi pojazdami i stanowi ciekawą alternatywę dla aut typu Skoda Felicia czy Fiat Punto.

Peugeot 106
Peugeot 106
Obecnie największym problemem trapiącym Peugeota 106 okazuje się rdza. Atakuje ona zarówno nadwozie, jak i zawieszenie czy układ wydechowy. Oczywiście, najważniejsza jest karoseria, której nie da się naprawić małym kosztem, a duży - przy niskich cenach samego samochodu - nie ma racjonalnego uzasadnienia. Dlatego przed zakupem należy dokładnie ocenić stan karoserii pod kątem obecności korozji.

Trochę problemów przysporzyć może również instalacja elektryczna. Za niezbyt trwałe uważa się np. alternator (nisko zamocowany, przez co narażony na kontakt z wodą po dużym deszczu) oraz rozrusznik.

Peugeot 106
Peugeot 106
Zawieszenie również nie cieszy się opinią trwałego i - co ciekawe - szybciej poddaje się tylne niż przednie. W przednim zawieszeniu najszybciej wybijają się sworznie wahaczy, ale ich wymiana nie jest droga. Zdarzyć się mogą również luzy na drążkach kierowniczych i łącznikach stabilizatorów.

Większych kłopotów może jednak przysporzyć tylna belka, która zamocowana jest na łożyskach igiełkowych. Element ten co jakiś czas wymaga przesmarowania, w przeciwnym przypadku samochód traci geometrię (tylne koła zdają się pochylać w stronę karoserii) i konieczna jest kosztowna naprawa (regenerowana belka tylna to koszt około tysiąca złotych, same łożyska można wymienić o połowę taniej), co może być ekonomicznie nieuzasadnione, biorąc pod uwagę wartość większości egzemplarzy.

Peugeot 106
Peugeot 106
Jednak, jeśli pominąć tych kilka typowych przypadłości, samochód cieszy się dobrą opinią. Narzekać można wprawdzie na niewielką ilość miejsca w kabinie i niską jakość materiałów wykończeniowych, ale Peugeot 106 nadrabia te niedogodności niskimi kosztami eksploatacji (niewielki apetyt na paliwo jednostek benzynowych).

Warte polecenia są zwłaszcza egzemplarze wyprodukowane po liftingu w 1996 roku, kiedy to poprawiła się nieco jakość wykończenia.

Peugeot 106
Peugeot 106
W zasadzie wszystkie popularne jednostki napędowe w Peugeocie 106 to konstrukcje trwałe, rzadko ulegające awariom. W silnikach benzynowych czasem mogą zdarzać się awarie cewek zapłonowych i to właściwie wszystko. Dobrym wyborem będą silniki 1.1 i 1.4, które stanowią kompromis między osiągami i zużyciem paliwa.

Peugeot 106 był również sprzedawany z wolnossącym dieslem o pojemności 1.5 l. To trwałe i niewysilone jednostki, które zużywają mało paliwa i nie są wrażliwe na jego jakość. Oczywiście w tym wypadku trzeba jednak zapomnieć o jakichkolwiek osiągach...

Peugeot 106
Peugeot 106
Warto pamiętać, że większość diesli ma za sobą imponujące przebiegi i może wymagać remontów kapitalnych. Przed zakupem koniecznie sprawdzić trzeba ciśnienie sprężania.

Dobre wiadomości są takie, że Peugeot 106 jest autem komfortowym, o przyzwoitym jak na tę klasę pojazdów bagażniku, i tanim w serwisowaniu. Lista typowych usterek nie jest długa (korozja, zawieszenie, czasem problemy elektryczne), zaś ceny części zamiennych są bardzo niskie. W obecnych czasach atutem jest również niskie zużycie paliwa właściwie wszystkich popularnych jednostek napędowych (nie dotyczy silników 1.6).

Peugeot 106. Do miasta za grosze - GALERIA ZDJĘĆ

Peugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za groszePeugeot 106. Do miasta za grosze

Zobacz także

Używane samochody wciąż drożeją

Używane samochody wciąż drożeją 2022-04-26

Obserwowany w 2021 r. trend wzrostowy cen samochodów używanych nie hamuje - przeciętne auto kupowane na kredyt w okresie od stycznia do połowy marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł. Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego...
Handlarze znów górą?

Handlarze znów górą? 2020-02-11

Nie słabnie zainteresowanie używanymi samochodami z zachodu. W styczniu sprowadzono rekordową liczbę tego typu aut. Z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pierwszy miesiąc bieżącego roku zamknął się wynikiem 74 482...
Używane: Mercedes klasy A W176

Używane: Mercedes klasy A W176 2019-07-17

Klasa A typoszeregu W176 to kamień milowy w historii Mercedesa. Auto zaprojektowano tak, by przypadło do gustu młodym, dynamicznym kierowcom i odebrało część klientów BMW serii 1. IV generacja Mercedesa klasy A zadebiutowała w 2012 na salonie w...
Używane: Mercedes klasy A W169

Używane: Mercedes klasy A W169 2019-07-17

Druga generacja klasy A zadebiutowała w 2004 roku. Po czterech latach auto poddano subtelnemu liftingowi - zmieniono m.in. kształty zderzaków i świateł. Udało się też wyeliminować wiele problemów wieku dziecięcego (np. korozja). Nowa generacja –...
Używane: Peugeot 2008

Używane: Peugeot 2008 2019-06-19

Pierwsza generacja Peugeota 2008 to jedna z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Produkowany w latach 2013-2019 model zbiera wśród użytkowników wiele pochlebnych opinii. Co ważne, dotyczą one nie tylko prowadzenia ale też niskiej usterkowości....
Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS