Generalnie w naszym serwisie piszemy o samochodach, na które przeciętny Polak może sobie pozwolić. No, powiedzmy, że jeśli chodzi o nowe pojazdy, to może sobie pozwolić, jeśli wesprze się kredytem. Od czasu do czasu nie możemy sobie jednak odmówić przyjemności opisania samochodu, którego nikt z nas raczej nie będzie miał, ale który jest tak piękny i tak zaawansowany technologicznie, że nie sposób go pominąć.
Aston Martin Vanquish
Do takich właśnie technologicznych i stylistycznych perełek z pewnością należy nowy Aston Martin Vanquish. Samochód ten zostanie oficjalnie zaprezentowany we wrześniu na salonie paryskim, a następnie trafi do sprzedaży i przejmie od modelu DBS rolę flagowego pojazdu brytyjskiej firmy.
Aston Martin Vanquish debiutował w 2001 roku i produkowany był przez 6 lat. W 2007 roku produkcję zakończono, wraz z prezentacją modelu DBS. Teraz najwyraźniej historia się odwróci.
Aston Martin Vanquish
Nowa generacja Vanquisha (AM 310) napędzana jest dobrze znanym fanom Aston Martina silnikiem V12 o pojemności 6 litrów. Jednostka, która napędza m.in. DBS-a, została poddana znacznym modernizacjom, otrzymując m.in. nowe głowice i podwójny układ zmiennych faz rozrządu. Teraz moc generowana przez silnik wynosi aż 573 KM przy 6750 obr/min (w DBS było to 517 KM), a moment obrotowy - 620 Nm (przy 5500 obr/min).
Aston Martin Vanquish
Aston Martin Vanquish posiada klasyczny układ napędowy, to oznacza, że silnik zamontowany został z przodu, a napęd trafia na koła tylnej osi. Moment obrotowy przekazywany jestr za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach, której producentem jest ZF. Aston Martin zapewnia przy tym, że nowa przekładnia jest aż o 30 procent szyba od obecnie stosowanej. W efekcie Aston Martin Vanquish przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,1 s, a prędkość maksymalna to 295 km/h.
Oczywiście inżynierowie bardzo duży nacisk położyli na odpowiednie prowadzenie nowego modelu. Wszystkie panele zewnętrzne nadwozia zostały wykonane z włókna węglowego, dzięki czemu nie tylko udało się utrzymać w ryzach masę (1739 kg), ale również zwiększyć o 1/4 sztywność skrętną.
Aston Martin Vanquish
Nie można jednak zapominać, że Aston Martin Vanquish to nie spartański pojazd sportowy, ale komfortowe auto segmentu GT (Grand Tourer). Z tego względu wyposażenie jest bardzo bogate, a pojemność bagażnika to godne uwagi 368 litrów (o 60 litrów więcej niż w DBS).
Vanquish będzie produkowany w siedzibie Aston Martina w angielskim Gaydon, natomiast jednostka napędowa będzie powstawała w niemieckiej Kolonii. Auto będzie dostępne jako klasyczne dwuosobowe coupe, ale będzie można również zamówić wersję 2+2. Ceny na rynku angielskim (jeśli kogoś to naprawde ciekawi) zaczynają się od 190 tys. funtów. Pierwsze samochody trafią do klientów jeszcze przed końcem roku.