W Wiedniu odbyły się pierwsze jazdy testowe odświeżoną rodziną Skody Superb. Na miejscu nie mogło zabraknąć reportera Chcekupicauto.pl. Co zmieniło się we flagowym modelu z Mlada Boleslav?
Skoda Superb po liftingu
Druga generacja Superba (a tak właściwie trzecia, bowiem auto o tej nazwie produkowane było również w latach 1934-1949) zadebiutowała w 2008 roku. Od premiery modelu mija już piąty rok, nie dziwi więc, że zafundowano mu gruntowny lifting.
Najwięcej zmian dostrzec można w przedniej części nadwozia. Samochód – aż do słupka A – został całkowicie przeprojektowany. Nowe są więc m.in. reflektory, które wyposażono teraz w ledowe światła do jazdy dziennej, zderzak, osłona chłodnicy którą wieńczy nowe, „czarne” logo Skody, a nawet maska i reflektory.
Skoda Superb po liftingu
Duże zmiany zauważymy też w tylnej części nadwozia. Dyskusyjnej urody światłą odeszły do lamusa - zastosowano zdecydowanie bardziej eleganckie lampy, do złudzenia przypominające te stosowane w Audi. W ofercie pojawiły się dwa nowe kolory nadwozia – szary „Metal Grey” i biały „Moon white”. Odświeżono też ofertę kół. Dostępne są trzy nowe wzory felg ze stopu metali lekkich: 16-calowe Helix, 17-calowe Twister i 18-calowe Trinity.
Mniej nowości zauważymy we wnętrzu. Styliści skupili się jedynie na detalach – pojawiły się nowe kierownice i listwy ozdobne, klienci będą też mieli do wyboru nowe wzory tapicerek. Zastosowano też kilka nowych rozwiązań typu "simply-clever". Dla przykładu - pasażerowie jadący z tyłu mogą elektrycznie regulować pozycję fotela pasażera od swojej strony. Panel z elektrycznym sterowaniem jest umieszczony z boku fotela, przy konsoli środkowej. W wersji kombi, za oświetlenie bagażnika odpowiada latarka LED, którą można zabrać ze sobą (ładuje się automatycznie po osadzeniu w gnieździe w bagażniku).
Skoda Superb po liftingu
Klienci będą mogli wybierać między siedmioma wersjami napędowymi - czterema benzynowymi i trzeba z silnikiem wysokoprężnym. Podstawowym silnikiem benzynowym jest 1,4 TSI o mocy 92 kW (125 KM). Wśród jednostek benzynowych spotkamy też odmiany 1,8 l TSI (160 KM), 2,0 l TSI (200 KM) oraz - flagowy - 3,6l V6 FSI rozwijający 260 KM. Jednostki o pojemności 1,8 l i 3,6 l zamówić można również z napędem 4x4 (haldex).
Podstawowy silnik rozpędza Superba (w wersji sedan) do 100 km/h w 10,2 s i zapewnia prędkość maksymalną 204 km/h. Jednostka o pojemności 1,8 l jest wyraźnie żwawsza - sprint do 100 km/h zajmuje 8,2 s, prędkość maksymalna to 222 km/h. Ciekawym pomysłem jest zakup jednostki 2,0 TFSI oferowanej wyłącznie z napędem na przednią oś. Auto z tym motorem rozpędza się do setki w zaledwie 7,7 s (prędkość maksymalna to 240 km/h).
Skoda Superb po liftingu
Najsłabszy silnik wysokoprężny - 1,6 l TDI - ma moc 105 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm. Auto z tym slnikiem przyspiesza do 100 km/h w 12,1 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 194 km/h. W ofercie jest też motor o pojemności 2,0 l TDI oferowany w dwóch wariantach mocy: 140 KM (320 Nm) i 170 KM (350 Nm). Średnie zużycie paliwa - przynajmniej w cyklu pomiarowym - nie przekracza 5 l. Nam - w czasie jazd testowych - dwulitrowy Superb o mocy 170 KM zużywał średnio między 6 a 7 l oleju napędowego na 100 km.
Wersja o mocy 140 KM na sprint do 100 km/h potrzebuje 10 sekund. Odmiana o mocy 170 KM przyspiesza do setki w 8,6 s. Prędkość maksymalna to odpowiednio 212 km/h i 228 km/h.
Skoda Superb po liftingu
Do dziś Škoda sprzedała na całym świecie prawie 557 000 sztuk modeli Superb i Superb kombi. W 2012 producent dostarczył 109 100 Superbów. Warto podkreślić, że aż 40 procent zakupili klienci w Chinach. Plany czeskiej marki zakładają, że do 2018 roku firma sprzedawać chce rocznie 1,5 mln samochodów. By osiągnąć ten cel, producent stawia nie tylko na rynki europejskie, lecz w coraz większym stopniu także na rozwijające się rynki Chin, Rosji i Indii. W zeszłym roku na nowe Skody zdecydowało się 939 200 klientów. To nowy – już ósmy z kolei – rekord sprzedaży w historii firmy.
Jak nowy Superb prezentuje się w pełnej krasie? Zapraszamy do naszej galerii!